Bárányhúst enne? Friscóban már fűből-fából készítve is megteheti!

novenyibarany-cimlap

Az EU-SOLAR nem ígéretet árul, hanem napelemet. Kérjen ingyenes ajánlatot!

A közelmúltban debütált a San Francisco-i éttermekben a plant protein startup Black Sheep Foods növényi hús alapú báránya. Az indulás után a csapat még több változatosságot szeretne kínálni a növényi eredetű húsok kedvelőinek.

„Az első termékünk a bárány, mert egyszerre idegen és ismerős Amerikában. Mindenki tud a bárányhúsról, de senki sem eszi túl gyakran” – mondta a cég társalapítója, Sunny Kumar a The Spoonnak.

Kumar rámutat a viszonylag alacsony bárányhús-fogyasztás néhány okára az Egyesült Államokban. Eszerint a bárány- és birkahús népszerűsége részben a második világháború után zuhant, amikor a hazatérő katonák a külföldön kapott vadhúskonzervek miatt fordultak el ezektől az ételektől. Aztán a ’90-es évek óvodásoknak szóló tévéprogramja tette meg a hatását, amelyben egy bárány volt a főszereplő, és ahogy ezek a gyerekek felnőttek, azt mondták:, „nem akarok bárányhúst enni, ez volt az egyik kedvenc szereplőm a tévében”. És persze ott van az általános bűntudat, hiszen ez mégiscsak egy bébi állat.

novenyi-barany-belso

A Black Sheep most el akarja választani a bárányhús ízét a negatív kulturális beidegződésektől – egyrészt azáltal, hogy kiveszi a képből a tényleges bárányt, másrészt pedig a nagyszerű ízű termékkel. Ehhez a csapatnak ki kellett találnia, hogyan lehet növényi alapú összetevőkkel reprodukálni a hús ízét.

Kumar azt mondja, hogy neki és társalapítójának, Ismael Montaneznek volt egy „aha” pillanata, amikor rájöttek, hogy egy állat íze valójában abból fakad, hogy mit eszik, és hogy az állat maga hogyan dolgozza fel ezt a táplálékot. A csapat végül kitalálta a cég titkos szószát: az elágazó láncú zsírsavaknak nevezett vegyületek egy osztályát, amelyek a bárányhús karakteres ízét adják.

Ezt követően számos akadályt kellett még leküzdeniük az alapanyagok engedélyeztetésén át a különféle összetevők, vegyületek szintjének és textúrájának kikísérletezéséig. Bár a folyamat hosszú és bonyolult volt, Kumar arra számít, hogy a végeredmény igazolja majd a hatalmas befektetést.

A bárány ízének felszabadításával a Black Sheep olyan terméket tudott létrehozni, amely kiemelkedik a többi növényi alapú hús közül. Kumar szerint az íz az egyik kulcsfontosságú elem, amelynek fejlesztésére és házon belüli előállítására a Black Sheep összpontosítani szeretne. A vállalat jelenleg egy gyártó partnerrel dolgozik azon elágazó láncú zsírsavak előállításán, amelyek létrehozzák ezt a vadízt, de azt tervezik, hogy idővel több összetevőt gyártanak saját maguk.

Eddig nagyon pozitívak az értékelések, az első vendégek közül sokan mondták, hogy a fent említettek miatt nem ettek sok bárányhúst, de most, hogy tudják, nem állatot ölnek le érte, valószínűleg gyakrabban keresik majd. 2022 végére pedig az éttermek mellett már az élelmiszerbolti bevezetést tervezik. Sőt, az Egyesült Államokban való terjeszkedés után máris Európát és az Egyesült Királyságot célozták meg, ahol az észak-afrikai kulturális hatások növelték a bárányhús népszerűségét.

A csapat álma, hogy további növényi alapú, formázott ételeket hozzanak létre, akár hamburgereket, kolbászokat – de őrült ízekkel.

(Forrás és címlapfotó: thespoon.com; belső fotó: vega hamburger - onegreenplanet.com)