Napelem-szőnyeggel fedhetik be a svájci vasútvonalakat

napelem-vasut-svajc

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Mint egy szőnyeg, úgy teríthetik be a napelemek a svájci vasútvonalakat. A Sun-Ways start up, ha megkapja a szükséges engedélyeket, már májusban elindíthatja pilot programját Buttes vasútállomás közelében.

A klímaváltozás megköveteli, hogy minél gyorsabban álljunk át a megújuló energiaforrások hasznosítására. A lehetőségek száma jóformán végtelen, a napelemek például ma már jól elférnek az autópályák mentén, víztározók felületén vagy mezőgazdasági területeken, a német Deutsche Bahn pedig a vasúti talpfákhoz rögzített napelemekkel kísérletezik. Ezen csavart még egy kicsit a svájci Sun-Ways start up, amely a közelmúltban egy cserélhető rendszert szabadalmaztatott - számol be róla az Euronews. Ez az újítás azért döntő jelentőségű, mert megkönnyíti a vasúthálózat rendszeres karbantartásának elvégzését.

Speciális szerelvény fekteti le a napelemeket

A rendszer telepítéséhez a Scheuchzer pályafenntartó cég fejlesztett ki egy speciális szerelvényt, amely a paneleket úgy rakja le a sínek mentén, mintha egy szőnyeget tekerne ki. A rendszer a megtermelt energiát a villamos hálózatba táplálja, így fedezi a háztartások áramellátását.

napelem-vasut-svajc

Félmillió kilométernyi vasútvonalon termelhető zöldenergia

A paneleket a svájci vasúthálózat szinte teljes hosszában ki szeretnék helyezni, ami 5317 kilométert jelent. A napelemek összesen 760 focipályányi területet fednének be, és évente nagyjából 2 TWh zöldenergiát termelnének, ami Svájc teljes energiafogyasztásának körülbelül két százalékának felel meg.

A start up azonban ennél is tovább menne, és nemzetközi szintre lépne németországi, ausztriai és olasz terjeszkedéssel.

- A vasútvonalak hossza globálisan meghaladja az egymillió kilométert - mondta Baptiste Danichert, a Sun-Ways társalapítója. - Ennek legalább a felét fel lehetne szerelni a rendszerünkkel.

Ellenállóbb és tükröződésmentes paneleket fejlesztettek ki

A fejlesztőknek azonban még sokat kell bizonyítani, amíg szabadalmukkal meghódítják a világot. Egy nemzetközi vasutas szervezet aggodalmát fejezte ki, hogy a panelek mikrorepedéseket szenvedhetnek, növelhetik a tűzveszély kockázatát, elterelhetik a mozdonyvezetők figyelmét.

A Sun-Ways válaszában azt ígérte, hogy ezek a panelek ellenállóbbak a hagyományosnál, és tükröződésgátló szűrővel látják el, hogy ne vakítsa el a mozdonyvezetőket. A szerelvények végére erősített kefék pedig eltávolítják a panelekre került szennyeződéseket.

Hogy ez mennyire működik a valóságban, arról a vállalkozás hamarosan számot adhat, hiszen ha megkapják az engedélyt, májusban megkezdhetik pilot programjukat Buttes vasútállomás közelében.