Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!
A régimódi szén-dioxid-kibocsátó autók elektromosakra cserélésének ütemtervét jól kidolgozták – legalábbis elméletben. Az összes nagyobb autógyártó (és jónéhány kisebb) igazán elkötelezett az elektromosság mellett. Ám ha Ön most szeretne, tényleg azonnal tudna is vásárolni bármilyen új elektromos autót? Ez már egy teljesen más kérdés – de a válasz egyébként: nem.
A Volkswagen, a világ legnagyobb autógyártója a közelmúltban bejelentette, hogy 2022 hátralévő részében nem tud több megrendelést teljesíteni az Egyesült Államokban és Európában. A Ford E-Transit modelljei pedig már azelőtt elkeltek, hogy elkezdték volna gyártani őket .
Még a Tesla Model3 alacsonyabb felszereltségű változatát sem szállítják már több mint egy évig, annak ellenére, hogy a vállalat a világ legnagyobb gyártási mennyiségére képes – illetve lenne a kínai pandémiás korlátozások nélkül.
2019 már csak szép emlék, amikor valóban beindultak az eladások, és a Tesla raktárkészletről, napok alatt adta át autóit az Egyesült Királyságban. És hiába készül ma annál sokkal több autó, a még gyorsabban emelkedő kereslet miatt sokukra egy évnél is többet kell várni.
A vásárlók mellett kormányoknak is fejtörést okoz az ellátási probléma, hiszen többen az új benzines és dízelmotoros autók értékesítésének betiltását tervezik. Norvégiában például a tilalom 2025-ben lép hatályba, az Egyesült Királyságban 2030-ban. E célok nagyrészt a járműcsere szokásos ciklusán alapulnak. Ám ahhoz, hogy a régi járműveket újakra lehessen cserélni, a kínálatnak pótolnia kellene tudni a selejtezésre kerülőket, valamint lehetővé kell tenni a kereslet némi növekedését.
A hiány oka: növekvő kereslet, covid, szakadozó ellátási láncok
Jelenleg viszont egyszerűen nem gyártanak elegendő elektromos járművet ennek az igénynek a kielégítésére. Az aktuális problémákat részben a globális ellátási láncokat érintő covid okozta, valamint a félvezetők hiánya, amely a modern járművek létfontosságú eleme.
Idén tavasszal például a Teslának három hétre be kellett zárnia sanghaji gyárát a kínai pandémia-szabályok miatt. Ezt megelőzően napi 2000 autót gyártott az ázsiai és európai piacokra, így körülbelül 42 000 autót veszített el. Ez három hónapos ellátásnak felel meg egy olyan piacon, mint az Egyesült Királyság. És amikor újra kinyitotta kapuit, azonnal csökkentenie kellett a termelést az ellátási lánc problémái miatt.
A Tesla ugyanis nem egyetlen gyárban készíti el az autók megépítéséhez szükséges összes alkatrészt (bár az iparági átlagnál többet), így mivel a beszállítók is bezártak a leállások miatt, nem érkeznek meg a szükséges alkatrészek. Elon Musk vezérigazgató most azt javasolta, hogy cége állítsa le a megrendeléseket, és a Financial Timesnak azt mondta: „Ügyfeleink csalódottak, amiért nem tudunk autót szerezni nekik. Valószínűleg felhagyunk egy bizonyos időn túli rendelések felvételével, mert azok egy része egy év múlva lenne.”
A gond természetesen nem csak a Teslát érinti. A félvezetőkkel kapcsolatos problémák miatt sok járművet funkciók nélkül szállítanak, vagy a mezőkön parkolnak alkatrészekre várva.
Ha nincs elég új, vegyél használtat, vagy oszd meg a meglévőket!
Ezeknek a lemaradásoknak a megszüntetése hosszú ideig tart, és minden érintett számára súlyos fejtörést okoz. A gyártók és a vásárlók csalódottak lesznek, míg a közlekedéspolitika jövője szempontjából az elektromos járművekre támaszkodó politikusoknak esetleg módosítaniuk kell elvárásaikat és igényeiket.
A jelenlegi helyzet csapást mér a szén- dioxid-kibocsátás csökkentésére és az éghajlatváltozás kezelésére irányuló globális erőfeszítésekre is, miközben járművekre természetesen továbbra is szükségünk lesz. Lehet, hogy most több autómegosztással kevesebb autó használatára kell áttérnünk, vagy alternatív közlekedési formákat keresnünk, vagy akár régebbi e-autókat kell vásárolnunk. Ha nem tesszük, a net-zeróra hajtásunk üresjárattá alakulhat.
(Forrás: theconversation.com)