Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!
Az elektromos autók globális elterjedésének talán egyik legnagyobb akadálya a hosszú töltési idő. A NASA által, eredetileg a mélyűri utazásokra kifejlesztett technológia azonban változtathat ezen.
Hosszan sorolhatnánk, melyek azok a technológiák és eszközök, amelyek az űrkutatásnak köszönhetően jelentek meg mindennapi életünkben. És mivel ez a tudományterület ma is rendkívül aktív, továbbra is lesznek olyan felfedezések, amelyek a hétköznapi életbe is beszivárognak. Lehet, hogy éppen akkor fogunk találkozni velük, amikor az elektromos autónkat töltjük.
A mélyűri utazástól az elektromos autó töltéséig
A mélyűri utazásokra készülnek a NASA szakemberei, amelynek kapcsán természetesen folyamatosak a kutatások. Mivel a hosszabb űrutazások során rendkívül fontos a hőmérséklet megfelelő szabályozása számos rendszer működésénél, ezeknek a rendszereknek rendkívüli hőátviteli teljesítménnyel kell rendelkezniük - úgy látszik, erre megvan a megfelelő megoldás, amelyet a Nemzetközi Űrállomás mikrogravitációs környezetében fejlesztett ki a NASA Biológia- és Fizikatudományi Osztálya által támogatott Issam Mudawar professzor és csapata.
Egy olyan új hűtési eljárásról van szó, amely az eddigieknél nemcsak sokkal jobb hőátvitelt tesz lehetővé, de a jelenleg alkalmazott technológiáknál sokkal könnyebb is. Az eljárás kulcsa a forráspontnál jóval hűvösebb hűtőfolyadék, valamint ennek a folyadéknak a gőzzé alakulása: a hűtőfolyadékkal feltöltött csatorna falainál a forráspontot elérő folyadék buborékokat képez, amelyek folyamatosan a csatorna falai felé vonzzák a csatorna belső részén található, hűvösebb folyadékot.
Öt perc alatt feltölthető lehet a villanyautó
A fent részletezett eljárást nemcsak az űrutazások során lehet majd alkalmazni, hanem például az elektromos autók töltőkábeleinél is. A villanyautók elterjedésének egyik komoly akadálya a hosszú töltési idő, ami jellemzően minimum fél órát vesz igénybe, de egy kisebb teljesítményű töltővel akár órákba is telhet.
A töltők teljesítményét többek között a hűtési kapacitás is meghatározza, hiszen minél nagyobb teljesítményű egy töltő, a kábel annál jobban felmelegszik a töltés során. Ma jellemzően a 350 amperes áramerősségre képes gyorstöltők terjedtek el, de a fenti jelenség miatt már ezek is meglehetősen nehezek. Pedig az ideálisnak tartott, ötperces töltési idő eléréséhez minimum 1400 amperes töltőkre lenne szükség.
A Purdue Egyetem mérnökeinek azonban még ezt az értéket is sikerült túllépniük a NASA-nak fejlesztett technológia segítségével, hiszen az új hőátviteli technológiával ellátott kábel 2400 amperes áramerősségen is működőképes maradt. A felfedezés az elektromos járművek töltési idejének soha nem látott mértékű csökkenését eredményezheti.
(Forrás: raketa.hu)