Los Angeles hamarosan bámulhat: jönnek a sofőr nélküli furgonok

los-angeles-hamarosan-bamulhat

Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!

A kaliforniai Udelv cég vezetőfülke nélküli elektromos önvezető furgont mutatott be. A sofőr, sőt egyetlen ember nélkül közlekedő kisteherautót első körben Los Angeles-i céges csomagok szállítására tervezték, de állítólag autópálya-sebességgel is elboldogul.

A világ egyik legnagyobb technológiai kiállításán, a január eleji, Las Vegas-i CES-en bemutatott csodamasinával a máris a világhír felé kacsingató Szilícium-völgyi startup Udelv célja elsősorban a cégek közötti (B2B), városon belüli áru- és csomagszállítás. Pontosan megtervezett, ismétlődő útvonalakon.

Míg a versenytársak olyan járműveket építenek, amelyek egy vagy két ügyfelet szolgálnak ki utazásonként, addig az Udelv Transporter kisbusz alakú, és úgy készült, hogy ciklusonként akár 80 megállót is megtehessen 900 kilónyi árujával, és országúti sebességgel haladjon. A Transporter hatótávolsága akár 482 kilométer, az akkumulátor típusától függően, amelyek egyenáramú gyorstöltéssel 45 perc alatt újratölthetők. Az úgynevezett uPod végsebessége 112 km/h. 

Vizuálisan az uPod a többi önvezetés-képes – de sofőrös – furgonra emlékeztet: a hajtástechnikát a sík platformba építették be. A sajtóközleményből nem derül ki, hogy kerékagy-, tengely- vagy egy kerekenkénti belső motor hajtja. A kerekek a platform legkülső sarkaiban helyezkednek el, hogy maximalizálják a rendelkezésre álló rakteret.

A teljesen elektromos járművek az Udelv szabadalmaztatott rakományrobotikáját használják, amely hardver- és szoftvercsomagból áll az intelligens be- és kirakodáshoz, a legmodernebb flottamenedzsmenttel, és az Intel Mobileye önvezetési érzékelői és számítógépei hajtják őket.

A Tesla és az Apple korábbi mérnökei által vezetett Udelv már 2023-ban sorozatban szeretné gyártani a furgont, 2028-ra pedig 50 000 elektromos kisteherautót szeretne útjára bocsátani. 2018-ban az Udelv már bemutatott egy autonóm elektronikus kézbesítő járművet, de akkor még volt benne vezetőfülke.Image removed.

„Az autonóm (önvezető) szállítás az e-kereskedelem egekbe szökő növekedésére adott válaszként gyorsan világméretű valósággá válik. A mi Transporterünk a hagyományos járművezető-alapú szolgáltatásokhoz képest jelentős költségcsökkentéssel, az érintés nélküli szállítás iránti közérdeklődéssel, a kereskedelmi flották villamosításával, a sofőrhiánnyal és az online kiszállítások gyors növekedésével segíti megrendelőit” – mondta az Udelv vállalatfejlesztési igazgatója, Tobias Wessels.

Érdekesség, hogy miközben elsősorban Amerika érdeklődik az autó iránt – a hírek szerint a légierővel a soraiban – addig máris megvan az első európai elrendelő is: a Planzer, egy svájci családi tulajdonban lévő logisztikai vállalat ma 2000 járműves flottáját bővítené, cserélné le a Transporterrel.

(Szöveg és képek forrása: autonewsPONTcom; udelvPONTcom)