Elindult az új REPowerEU pályázat! Válassza az EU-SOLAR-t!
Az elektromos (EV) autók egyre nagyobb térnyerése lassan autózási szokásainkat, ehhez kapcsolódó feladatainkat is átalakítja kissé. Mi több, egy sor olyan új dolgot is meg kell tanulnunk, olyan tudást kell szereznünk – például a töltéssel kapcsolatban – amelyek nélkül nagyjából útnak sem tudnánk indulna az e-autóval. Utóbbi, annál egy árnyalattal bonyolultabb ugyanis, mint eddig a benzinkútnál mondjuk annak eldöntése, hogy a 95-s vagy a 100-as benzin tömlőjét akasszuk le a kútfejről. A pcmag.com honlap összegyűjtött pár fontos kezdeti tudnivalót a töltőkről.
Tekintsük át először, hogy milyen töltőtípusok is léteznek, a szabványok ugyanis korántsem egységesek világszerte, autótípusonként és attól függően sem, hogy otthoni, vagy utcai töltésről beszélünk. A villanyautó egyébként szinte bárhol feltölthető, ahol van egy legalább 10–16 amperes dugalj.
A magyar szabvány szerinti töltőtípusok:
Mode1
Lassú töltés háztartási dugaljból, beépített védelem nélkül. (Ritka).
Mode2
Lassú töltés (2,3–3,5 kW). Jellemző töltési idő 8–12 óra háztartási dugaljból, a kábelbe szerelt elektronikus vezérlőeszközön (ICCB) keresztül. A töltőkábel az elektromos autó alaptartozéka.
Mode3
Normál töltés (7,4–22 kW). Váltóáramú (AC) töltés töltőberendezésről, beépített vezérlő és védelmi funkciókkal. Becsült töltési idő az autó fedélzeti töltőjétől függően, 1,5-7 óra. A 22 kW-os verziókra a gyorstöltő megnevezést is használják.
Mode4
Nagy teljesítményű gyorstöltés (40 kW felett). Egyenáramú (DC) töltés, villámtöltésnek is nevezik. A töltési idő az akkumulátor méretétől függően akár 30 perc a töltöttség 80%-ig.
A leggyakoribb eset, hogy otthon töltjük az autónkat. Praktikusan éjszaka, amikor eleve otthon tartózkodunk. Ám a normál egyfázisú, konnektorba dugható töltők általában lassúak, és még a háromfázisúak is fázisonként legföljebb 16 amperrel töltik az autónkat. Azaz, ha teljesen lemerült, legalább 8–10 óra alatt töltik újra az akkukat. A töltési sebesség vagy idő itt többnyire nem gond, hiszen az autó éjszaka úgyis áll, és a legtöbb autó nem is nullára merülten ér haza.
Az otthoni töltők mind váltakozó árammal működnek – mert a hálózat is az –, és vagy Type1 (Nissan LEAF, Kia Soul, Peugeot Ion) vagy Type2 (Tesla Model S, BMWi3, VW, Renault Zoe) csatlakozóval kapcsolódnak az autóhoz, és fázisonként általában 2,5–3,5 kW-os teljesítményűek. Ennek megfelelően a teljes töltési idő az akku méretétől és az invertertől függően (ami a váltóáramot egyenárammá alakítja) nagyjából és átlagosan 8 órát vesz igénybe.
A gyári (EVSE) töltőket minden e-autóhoz mellékeli a gyártó, és általában 10 amperes teljesítménnyel tölti az akkut. Ezeket mindig az autóban kell tartani, így bárhol használhatóak. Az otthoni töltés eggyel magasabb foka az úgynevezett fix fali töltő, amely állandóra be van kötve, így csak a csatlakozót kell leemelni és az autóba dugni.
Természetesen nem mindig lehetséges otthon tölteni az autónkat, hiszen távolabbi célok felé is autózhatunk. Az utcai töltők már az otthoniaknál gyorsabb töltést tesznek lehetővé. Általában a gyorstöltő kategóriába soroljuk az összes, nagyobb teljesítményű, 3,6–40 kW-os váltóáramú töltőt. Ezek közül idehaza a 22 kW-os ELMÜ-oszlopok főként a fővárosban találhatóak és regisztráció, vagy telefonon elérhető kezelő szükséges hozzájuk, illetve az E-ON által telepített 11–22 kW-os oszlopok terjedtek el. Mindkettő Type2 csatlakozóval üzemel.
Ezeknek nincs saját kábelük, az autó saját kábelével használhatóak. (Amíg a kábel az autóhoz van csatlakoztatva, addig a töltőből sem húzható ki, utána már igen, ezért kell azt az autó oldalán is reteszelni.
A gyorstöltők töltési sebessége elsősorban az autóban lévő invertertől függ, így ha rendszeresen gyorsan akarunk tölteni, ha mód van rá, célszerű az autót nagyobb inverterrel megrendelni.
A leggyorsabb kategóriát a magyar szakzsargon egyszerűen villámtöltőnek nevezi; ezek a 40 kW-nál nagyobb kapacitású töltők. Lehetnek egyenáramúak (DC) vagy váltóáramúak (AC) is – utóbbiak nagy teljesítményét viszont egyelőre kevés autó tudja kihasználni.
A világban a villámtöltők többféle szabványa terjedt el, amelyek egymással nem kompatibilisek, ugyanakkor az újabb töltőoszlopok egyszerre több, akár mindhárom szabványt is képesek külön kezelni. A hazai villámtöltők többsége CHAdeMO vagy CHAdeMO + CCS rendszerű.
Az utcai töltők használatának nemcsak a technikáját, hanem az etikettjét is most tanuljuk csak, így fontos hangsúlyozni, illetve kérni, hogy ezeknél mindenki csak a szükséges töltés idejére parkoljon. Amint az akku feltöltődik (úgy 80-ra, ezután ugyanis már lelassul a töltés), akkor álljon át egy másik parkolóba, hogy mások is használhassák a töltőt.