A kerékbe épített motor áttörést hozhat az elektromos autózásban

A kerékbe épített motor áttörést hozhat az elektromos autózásban

Az EU-SOLAR nem ígéretet árul, hanem napelemet. Kérjen ingyenes ajánlatot!

A kerékbe épített villanymotor új időszámítást hozhat el az elektromos autózásban. Már több gyártó is kísérletezik a technológiával, amely helytakarékossága és energiahatékonysága miatt válhat népszerűvé.

Ferdinand Porsche és Ludwig Lohner 1900-ban bemutatott egy olyan autót, amelynek villanymotorja az első kerekekhez csatlakozott. Mindenki szenzációként tekintett erre a megoldásra, de a technológia akkor mégsem ért el komolyabb áttörést, helyette a robbanómotoros autók terjedtek el.

- A kerékbe épített motor mindent megváltoztathat - mondta Luka Ambrozic, a szlovén Elaphe Propulsion Technologies kereskedelmi igazgatója. Ez az egyik olyan cég, amely élen jár a technológia fejlesztésében. - A megoldás teljes szabadságot ad a tervezésben, és az autógyártóknak megadja a lehetőséget, hogy jobb és intelligensebb autókat készítsenek.

Ambrozic hozzátette, hogy ha a motort a kerekekhez tesszük, nincs szükség sebváltóra vagy hajtótengelyre, így az autó könnyebb és energiatakarékosabb lesz. Rengeteg hely szabadul fel, ami lehetővé teszi az aerodinamikusabb kialakítást. Kisebb légellenállás mellett pedig kisebb az energiaigény is, így tovább csökkenthet a motor mérete és a jármű súlya.

A kerékbe épített motor áttörést hozhat az elektromos autózásban

Szuperkocsik és pickupok: a kerékbe épített motor mindegyikhez jó

A fenti felsorolás alapján kétségtelen, hogy a kerékbe épített motorok számtalan előnnyel rendelkeznek, és ezt az autógyártók is felismerték. Az Elaphe már számos elektromos autónak tervezett motort, többek között például a tetőbe épített napelemekkel rendelkező Lightyear 0 - amelyről korábban itt írtunk - is ilyen motorokkal fut majd. Az autó gyártása még idén megkezdődhet.

A szintén napelemes elektromos autókat fejlesztő Aptera Motors szintén felkérte az Elaphe-t, hogy szállítson kerékbe épített motorokat a készülő háromkerekű járművükhöz. A Lordstown Motors is az ő terméküket használja az Endurance nevű elektromos pickupokhoz, amelyeknek gyártása szeptemberben indult.

Lightyear 0

Kilőhet a technológia

Egyes iparági szakértők szerint a fent részletezett előnyök ellenére a kerékbe épített motorok csak korlátozott mértékben fognak elterjedni a piacon. James Edmondson, az IDTechEx piackutató cég elemzője szerint a nagy autógyártók a fedélzeti motorokra alapozták az eddigi fejlesztéseket, az új megoldás alkalmazásával pedig mindent az alapoktól kellene újrakezdeni. Edmondson hozzátette, hogy a kerékbe épített motorok jobban kitettek az időjárási elemeknek és a menet közben tapasztalható rázkódásnak, ami kérdéseket vet fel a tartóssággal kapcsolatban.

A Markets és Markets kutatócég 2021-es jelentése szerint azonban a kerékbe épített motorok iránti kereslet növekedni fog az elektromos autók térhódításával párhuzamosan. A cég azt jósolja, hogy 2026-ra több mint 4 milliárd dolláros piacról fogunk beszélni. A jelentében megjegyzik, hogy a technológia a helytakarékossága és az energiahatékonysága miatt válhat kifejezetten népszerűvé.

 

(Forrás: edition.cnn.com)