Rekordot döntött a napelemes repülőgép

napelemes-repulo

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Hatalmas sikert ért el az Airbus Zephyr S nevű repülőgépe. A pilóta nélküli, napelemmel működő gép 25 napot töltött a levegőben egyhuzamban, megdöntve ezzel az egyfolytában repülés világrekordját.

3 éve is volt már egy hasonló kísérlettétel. Akkor a Facebook dolgozott egy olyan drón fejlesztésén, mely szintén a nap energiájával, körülbelül 3 hónapig tudott volna fennmaradni a levegőben, s feladata az ingyeninternet szórása lett volna, a világ bármely pontján. A dolgok jól haladtak, már a tesztrepülést is sikerült összehozni, aztán egyszer csak, 1,5 hónappal ezelőtt Zuckerberg bejelentette, leállítják a projektet. Az Airbus fejlesztése a Zephyr S modell szintén több éves folyamatos tökéletesítést igényelt, és úgy néz ki, mostanra révbe is értek vele: Rekordnak számító 25 nap 23 óra 57 percet töltött a levegőben a Zephyr S névre keresztelt repülő. Az Airbus által fejlesztett napelemes drón Arizónában szállt fel és ugyanitt landolt biztonságban, 3 perc híján 26 nappal később. Megdöntötte ezzel az egyfolytában repülés korábbi világcsúcsát a pilóta nélküli repülőgépek kategóriájában, melyet egyébként szintén egy a Zephyr programhoz tartozó gép tartott. A gép nagyjából 21 km-es magasságban repült, amelyre csak kevés gép – például a Concorde és az SR-71 Blackbird – képes. Mindez azt jelenti, hogy a működését nem befolyásolja az időjárás, így könnyebben el tudja végezni a rábízott feladatokat. A szénszálakból készült gép mindössze 75 kilogramm, szárnyfesztávolsága 25 méter. A repüléshez szükséges energiát a szárnyakon elhelyezett napelemek biztosítják, a Nap által termelt többletet a könnyű és nagy kapacitású lítium-kén alapú akkumulátorok tárolják, lehetővé téve a hosszú ideig tartó repülést. Ráadásul felszállása is egyszerűen megoldható, így jóval olcsóbb üzemeltetni, mint egy műholdat. A most következő napokban a szakemberek ki fogják elemezni az előző repülés adatait és levonják a konzekvenciákat. Az év második felében pedig elkezdik a következő repülésre való felkészülést, az újonnan üzembe helyezett nyugat-ausztráliai Wyndham repülőtéren. A drónt olyan célokra használhatják, mint pl. a távközlés, határellenőrzés, partiőrség és környezeti vizsgálódás, pl. futótűz és olajszennyeződés észlelése, megfékezése.