Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!
Csak gőzt és kondenzvizet bocsát ki a világ első, teljes mértékben hidrogén-meghajtású vonata, miközben szinte hangtalanul suhan a síneken - ami a legjobb, hogy ez már nemcsak elképzelés, nem is a tesztidőszak, hanem valóban forgalomba álltak az első ilyen szerelvények Németországban.
Még 2012-ben határozta el a német Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) vasúttársaság, hogy keresnek valamilyen alternatívát a dízelvonatok kiváltására. Ez hatalmas lendületet adott a fejlesztéseknek, és a projekt mostanra érett be. Az Alstom által gyártott, 100 százalékban hidrogénnel meghajtott Coradia iLin vonatok ugyanis a napokban álltak forgalomba egy alsó-szászországi vasútvonalon. Összesen 14 üzemanyagcellás szerelvény suhan mostantól szinte hangtalanul a síneken, miközben csak gőzt és kondenzvizet bocsátanak ki.
- Az egyik legfontosabb cél, amit a fenntartható jövő biztosítása érdekében el kell érni, az a kibocsátásmentes közlekedés - hangsúlyozta Henri Poupart-Lafarge, az Alstrom vezérigazgatója. - A világ első hidrogénvonatának megalkotása is hűen tükrözi ez irányú elköteleződésünket.
A szerelvények a Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde és Buxtehude településeket összekötő vonalon fokozatosan váltják majd ki a dízelüzemű vonatokat. Hatótávolságuk 1000 kilométer, így egy töltéssel egész nap tudnak közlekedni.
Felkészül Frankfurt, Olaszország és Franciaország
Igaz, sok helyen a villamosításban látják a megoldást a kibocsátás csökkentésére, az európai vasúthálózat hosszú távon valószínűleg nem fog beállni ebbe a sorba. A legtöbb országban még mindig magas a forgalomban lévő dízelvonatok aránya, csak Németországban több mint 4000 ilyen szerelvény közlekedik.
Az Alstom további három helyszínre is fog szállítani hidrogéncellás vonatokat, az ehhez szükséges szerződéseket már aláírták. Ennek megfelelően a közeljövőben Frankfurtban, Olaszország lombardiai régiójában, valamint Franciaországban is találkozhatunk ilyen szerelvényekkel.
Mikor érkeznek hazánkba a hidrogénvonatok?
A fenti kérdésre pontos válasz egyelőre nincs, de a hidrogén üzemanyagcellás motorvonat beszerzéséhez szükséges piackutatást már elindította a MÁV-Start a potenciális gyártók számára - ezt a napokban Vitézy Dávid, közlekedésért felelős államtitkár jelentette be közösségi oldalán. Maga a vásárlás tehát egyelőre nem biztos, de a kérdések jól körülírják, hogy ha lesz később beszerzés, milyen paraméterekre lehet számítani. Az illetékes minisztérium a MÁV-Starttal egyébként egy 18 járműves keretszerződésben gondolkodnak, amelyen belül először 6 vonatot lehetne lehívni, majd később legalább hármas csoportokban a többit. A legnagyobb sebesség 140 vagy 160 km/óra lehet, az ülőhelyek száma 120, illetve egyes járművek esetében 180 vagy 200.
Az államtitkár hozzátette, hogy a piackutatás eredményeként 2022 végéig döntenek a továbblépésről. Amennyiben a technológia hazai alkalmazása mellett döntenek, akkor az új motorvonatokat az Európai Unió kvótakereskedelmi rendszeréből származó bevételek terhére a magyar kormány Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszere keretében finanszíroznák.
(Forrás: alstom.com, Facebook)