Négyszínű jelzőrendszer csökkenthetné a dugók számát

kozlekedes-lampa-onvezeto-auto

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Ha az önvezető autók egyszer jelentős számban elterjednek az utakon, az hatással lesz a közlekedési szokásokra. Az Észak-Karolinai Állami Egyetem kutatása szerint a jövőben ezek a járművek határozhatják meg a forgalom tempóját, és csökkenthetik az utazási időt.

Az önvezető autók ma még nem túl gyakoriak az utakon, főleg nem a városi közlekedésben, de a technológia folyamatosan fejlődik, és sokan reménykednek benne, hogy a jövőben egyre több lesz belőlük. Az Északi-Karolinai Állami Egyetem munkatársai is ezt a helyzetet szimulálták, hogy megnézzék, hogyan hatnak majd az önvezető járművek a forgalom tempójára - írja a ScienceFocus.

A kutatás eredményeinek fényében ők megszokott háromszínű közúti jelzők helyett négylámpás rendszert javasolnak, amellyel csökkenthető lenne az utazási idő, a forgalom zökkenőmentesebben haladhatna.

Mire kell a plusz szín?

Normál körülmények között a négylámpás jelző is ugyanúgy működne, mint a jelenlegi lámpa. A piros a megállást, a zöld az indulást jelentené, és így tovább. A plusz szín akkor aktiválódna, ha a rendszer egy bizonyos számú önvezető autó jelenlétét érzékelné az adott kereszteződés közelében.

A negyedik szín kigyulladása jelezné azt az embersofőrök számára, hogy a forgalom felett az önvezető autók vették át az irányítást. Így első hallásra ez kicsit ijesztőnek hangzik, de mindössze annyit jelent, hogy a járművek vezeték nélküli kommunikációval kapcsolatba lépnek egymással, és ezáltal koordinálják a mozgásukat. Az ember által vezetett járműveknek nincs más dolga, mint követni az előttük haladót. Ha az megáll, ők is megállnak, ha átmegy a kereszteződésen, ők is átmehetnek.

Kevesebb dugó, jobb utazási idő

A szimulációk azt mutatták, hogy ha a járműveknek mindössze 10 százaléka önvezető, akkor is jelentősen javul az utazási idő. A késések 3 százalékkal mérséklődtek ebben az esetben, amikor pedig a kocsik 30 százaléka volt önvezető, akár már több mint 10 százalékkal kevesebb volt a késés.

A kutatók szerint, bár a lámpás kereszteződések ilyen irányú átalakítása egyelőre nem aktuális, ha erre kerül a sor, könnyen megoldható lenne.