Napenergia segítségével állíthatják elő a jövő üzemanyagát

fenntarthatobba-valhat-a-legi-kozlekedes

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Szén-dioxid, víz és napenergia - ezekből az összetevőkből próbálták megalkotni a tökéletes repülőgép-üzemanyagot. Persze nem Utónium professzor kísérletezett, hanem a zürichi Svájci Szövetségi Technológiai Intézet kutatói, akik elég biztató eredményeket produkáltak.

A repülés nem sorolható a leginkább környezetbarát utazási módok közé. Annyira nem, hogy a légi közlekedés és szállítmányozás felel az üvegházhatású gázok kibocsátásának csaknem 5 százalékáért. Amíg azonban más közlekedési formáknál a fosszilis tüzelőanyagok használatát ki tudják váltani az elektromos technológiák, addig az e-repülőkre sok-sok évet kell még várni. Éppen ezért azt kell megoldani, hogy kevésbé szennyező, vagy akár karbonsemleges üzemanyag hajtsa a gépeket. Utóbbihoz  - nagy vonalakban - arra van szükség, hogy a levegőből kivonjuk a szén-dioxidot, átalakítsuk szén-monoxiddá, majd elkeverjük hidrogénnel - kész is a környezetbarát üzemanyag.

A szén-dioxid szén-monoxiddá való átalakításához azonban hő kell, és hogy a technológia valóban fenntartható legyen, nem mindegy, hogyan állítjuk elő a szükséges hőmennyiséget. A zürichi Svájci Szövetségi Technológiai Intézet kutatói éppen ezért a napenergia mellett döntöttek.

Kicsiben kezdték, majd egyre nagyobbat mertek álmodni

A csapat többéves kísérletezés után jutott el odáig, hogy egy nagy naphőerőműben állították elő a forró gőzt, ami a levegőből megkötött vízgőzt és szén-dioxidot alakította át hidrogén és szén-monoxid keverékévé, majd ebből készült el a folyékony üzemanyag.

A technológiával kapcsolatos első komolyabb sikereket 2015-ben érték el laboratóriumi körülmények között, 2021-ben pedig már a saját, tetőre szerelt naphőerőművüket tesztelték, hogyan is lehet előállítani a fenntartható üzemanyagot.

Most tettek még egy lépést előre, és a Madridhoz közeli IMDEA Energetikai Intézetnél folytatták a kutatást. Az ott található naphőerőmű tízszer nagyobb volt, mint amin 2021-ben kísérleteztek, a 15 méteres toronyra 169 napelemes panel irányította a fényt, hogy előálljon a forró gőz.

A 9 napig tartó tesztidőszak alatt a rendszer nagyjából 1 liter üzemanyagot termelt. Igen, a technológiát kell még fejleszteni, hiszen egy Boeing 747-es másodpercenként 4 liter kerozint éget el, de már az is jó, hogy az alapok megvannak. További kutatásokkal még hatékonyabbá lehet tenni, ráadásul a karbonsemleges üzemanyagot nemcsak a repülőgépek, hanem autók, kamionok és hajók meghajtására is fel lehet használni.

Használt étolaj és papírgyártási melléktermék veheti át a kerozin szerepét

Vannak természetesen más elképzelések is, mivel lehetne helyettesíteni a szennyező kerozint a légi közlekedésben. Nemrég mi is beszámoltunk róla, hogy Dallasban a használt sütőolajból készítenek üzemanyagot a repülőgépekhez. Az éttermekből begyűjtött olajat leszűrik, felmelegítik, majd többek között hidrogént kevernek hozzá, hogy előálljon a hajtóanyag.

A Washingtoni Állami Egyetem munkatársai pedig a papírgyártás során melléktermékként keletkező ligninből készítettek üzemanyagot, ami állításuk szerint nemcsak kisebb károsanyag-kibocsátást eredményez, de olcsóbb és hatékonyabb is, mint a kerozin.

(Forrás: anthropocenemagazine.org)