A kék ég zöld jövője: jön az elektromos légi taxi?

elektromos-legi-taxi

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Néhány világváros, így São Paulo és Los Angeles szó szerint vette, hogy szárnyaló új megoldásokkal vet véget a forgalmi – náluk már légiforgalmi – dugóknak: a brit Vertical Aerospace repülőgépgyártóval közösen a zéró kibocsátású eVTOL-okban (electric vertical take-off and landing = függőleges fel- és leszállású, elektromos repülőgép) látják városaik kék egének zöld jövőjét.

São Paulo, bolygónk egyik megavárosa vonzáskörzetével együtt 22 millió brazilnak ad otthont, akik többségének el kell viselnie hírhedt forgalmát is, hogy bárhová eljusson. A menedzserek és a szupergazdagok persze már régóta e zsúfolt utcák felett szárnyalnak a világ egyik legnagyobb városi helikopterflottáján, amely naponta akár 1300 repülést is számlál.

„A helikopter rendkívül zajos, környezetszennyező közlekedési eszköz” – állítja Marc Tembleque Vilalta, a dublini székhelyű Avolon repülőgép-lízingcég alelnöke, aki úgy látja, hogy hamarosan káoszt is okoznak majd São Pauló légterében. A múlt hónapban a cég megállapodást írt alá elektromos légi taxik (eVTOL-ok) szállítására 2025-ig.

Az ügylet középpontjában a VA-X4 áll, egy zéró emissziós ötüléses repülőgép, amelyet a brit Vertical Aerospace gyárt. Az e-autóknál mindössze 20–50%-kal nagyobb akkumulátorral szerelt, 100 mérföldes hatótávolságú gépnek kisebb a környezetre gyakorolt ​​hatása, mint bármely ma létező légi közlekedési formáé. Az Avolon szerint a fuvarok a kevésbé tehetősek számára is elérhetőek lesznek; a kezdeti árak a szárazföldi utazáséval egyezően körülbelül 1 dollárt jelentenek majd utasmérföldenként.

Image removed.
A Vertical Aerospace légi taxija az előrejelzések szerint a ’20-as évek közepétől repülhet a város egén
OLCSÓBB, MINT A HELIKOPTER, GYORSABB, MINT A TAXI

„Elsőként a helikoptereknek jelentenek majd konkurenciát, de hosszabb távon arra számítunk, hogy az eVTOL-ok az autókkal is versenyre kelhetnek” – jósolja Tembleque Vilalta. „Útjaik egy helikopter költségének a töredékét teszik ki, a taxik utazási idejének töredékében.”

És az Avolon, amely a brazil megállapodást követően bejelentette, hogy partneri megállapodást kötött a Japan Airlines-szal is, csak egy a számos repülővállalat közül, amelyek versenybe szállnak a csendesebb, biztonságosabb és kevésbé szennyező városi légi közlekedés iránti kereslet kielégítéséért. A Morgan Stanley szerint az eVTOL-ok olyan globális piacot képviselnek, amelynek forgalma 2040-re akár az egymilliárd dollárt is elérheti.

A közelgő eVTOL forradalom részben a környezetbarátságon alapszik: ha az akkumulátort megújuló energiával töltik fel, az eVTOL valóban szén-dioxid-semlegesen működhet. Az Avolon számításai szerint, ha ez eleinte szénalapú is marad, a VA-X4 feltöltése még mindig legfeljebb az egyötödét teszi ki egy helikopter kibocsátásának.

Egyes kutatások szerint az elektromos légi taxik néha zöldebbek lehetnek az autóknál is. A Michigani Egyetem csapata nemrégiben kiszámította, hogy egy három utast szállító eVTOL 52%-kal kevesebb károsanyagot bocsát ki, mint egy gázüzemű, és 6%-kal kevesebbet, mint egy elektromos autó – tekintettel az autók átlagosan 1,5 fős kihasználtságára.

São Paulóhoz hasonlóan Los Angeles is hatalmas forgalmi dugóiról ismert, tele hírességekkel és üzleti iparmágnásokkal, így az eVTOL fejlesztőinek is fontos célpontjaként. Ráérzett erre Eric Garcetti polgármester is, így az önkormányzat a Világgazdasági Fórummal karöltve elkészítette A városi égbolt alapelvei című jelentést, amely irányelveket és célokat fogalmaz meg a városi légi politikával és szabályozással kapcsolatban. Garcetti már konkrétan bejelentett egy helyi kezdeményezést is az eVTOL 2023-as bevezetésére.

(Forrás: theguardian.com, képek forrása: Vertical Aerospace)