Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!
Megérkeztek az első akkumulátoros vonatok Olaszországba, amelyekkel a közlekedés károsanyag kibocsátását szeretnék csökkenteni.
Az európai országok közös megegyezést írtak alá arról, hogy az évtized végére 55 százalékkal csökkentik a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátást. Ennek egyik viszonylag egyszerű módja az elektrifikáció, de van egy terület, ahol ez problémát jelent: a kontinens vasúti hálózatnak nagy része a mai napig nem villamosított. A földrajzi adottságoknak miatt ráadásul nem is valószínű, hogy a közeljövőben el fognak tűnni a dízel meghajtású vonatok.
A helyzet megoldását az akkumulátoros szerelvények jelenthetik, amelyekből a közelmúltban 20 darab állt forgalomba Olaszországban. Így drága és erőforrás-igényes beruházások nélkül is csökkenthető a kibocsátás - írja az Interesting Engineering.
Lakott területen nullára csökkenthető a kibocsátás
Az akkumulátoros szerelvényeket úgy alakították ki, hogy villamosított és nem villamosított pályán is közlekedhessenek. Előbbi esetben egy áramszedő segítségével vételezik a működéséhez és az akkumulátor töltéséhez szükséges áramot az elektromos vezetékekből. A nem villamosított szakaszokon pedig az akkumulátoros és dízeles meghajtás kombinációját alkalmazzák.
Tisztán akkumulátorral egyelőre legfeljebb 15 kilométert képesek megtenni, de ez is elég ahhoz, hogy az állomások, illetve lakott területek közelében csak onnan vételezzék az áramot, hogy minél alacsonyabb legyen a kibocsátás. Amikor az akksi lemerül, a vonatok dízel meghajtásra állnak át. Eközben a dízelmotor és a regeneratív fékezés folyamatosan tölti az akkumulátort.
A vonatokat gyártó Hitachi Rail fejlesztői arra számítanak, hogy a jövőben javulni fog a akkumulátor-technológia, és a vonatok hatótávolsága eléri a 100 kilométert.
Teljes kényelem a modern szerelvényekben
Az akkumulátoros vonatok jelenleg Szicília, Szardínai és Lazio régió vasútvonalain közlekednek. Az állami vasúttársaság összesen 135 ilyen szerelvény üzembehelyezését tervezi a jövőben.
A vonatok egyszerre 300 embert tudnak szállítani, és mind felszereltek a csomagok és kerékpárok tárolására alkalmas helyekkel. Végsebességük 160 kilométer óránként. A mozdonyvezetőket a Driver Advisory System segíti az optimális sebesség meghatározásában, hogy az energiafelhasználást úgy lehessen minimalizálni, hogy közben a menetrend is tartható marad.