Nem csak háztetőkön alkalmazzák a napelemeket

nem-csak-haztetokon-alkalmazzak-a-napelemeket

Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!

A legtöbben a háztetőkre szerelt napelemekkel találkozunk, de ennek a megújuló energiának a hasznosítása minden olyan járművön, vagy berendezésnél lehetséges, ahol az elektromos meghajtás alkalmazható. Jelen cikkünkben ezekből mutatunk be pár jó gyakorlatot, amik már a napelemes rendszerek széleskörű hasznosításáról tanúskodnak.

NAPELEMHAJTÁSÚ REPÜLŐGÉPEK

Korábbi cikkünkben már részletesen beszámoltunk arról, hogy milyen eredményeket értek el fejlesztők a napelemmel hajtott repülőgépekkel. Ennek a hasznosítási formának egyik nagy előnye, hogy a repülők képesek a felhők fölé emelkedni, így nappal állandóan biztosított a napelemes rendszer számára a napsugarak jelentette „üzemanyag”. Ez a technológia persze még hosszú fejlesztési időszak előtt áll, hogy a polgári repülés számára is általánosan alkalmazott lehessen. Image removed.

ÚSZÓ NAPELEMES LUXUS

Nemrégiben bemutatták a Miamiban rendezett Nemzetközi Hajókiállításon az eddigi legkörnyezetbarátabb hajót, ami valaha építettek. A Serenity Yachts által készített katamarán alapváltozata 3,3 millió dollárba (közel 1 milliárd Ft-ba) kerül, de teljesen felszerelt luxus változata eléri az 5,5 millió dollárt is. Jelenleg csak a "fapados" Serenity 64-ből készült két példány, a jobb felszereltségű 74-es modell később kerül gyártásba. A vízijármű környezetbarát jellegét az adja, hogy a fedélzetébe és tetőszerkezetébe napelemek kerültek beépítésre, melyek biztosítják a hajó energiaszükségletét és mozgatását. A panelek összes felülete 65 négyzetméter, ami várhatóan 4-6 csomós sebességet tesz majd lehetővé. A katamarán 6 méter hosszú, és a biztonság kedvéért egy hibrid, elektromos-dízel motorral látták el.  Gázolajos üzemmódban a hajó elérheti akár a 16 csomós sebességet is.

NAPELEMMEL AZ UTAKON

Szintén egy korábbi cikkünkben beszámoltunk be már arról, hogy egy nemzetközi, távolsági buszokat üzemeltető társaság kísérleti jelleggel buszflottájának egyes tagját úgy alakította át, hogy napelemeket integrált a jármű tetőfelületébe. Az így alkalmazott panelek is csak rásegítő funkciót látnak el a busz elektromos berendezései üzemeltetésében, viszont a kísérlet eredményei egyenlőre megkérdőjelezhetetlenek. A jármű fogyasztása számottevően csökkent és ezáltal az egységnyi útra eső károsanyag-kibocsátása is. Érdekes kérdés még a személyautók esetében a napelemek használata. Ezek a járművek ugyanis nem rendelkeznek kellő méretű felülettel az előzőekben is bemutatott járművekkel szemben. Mindezért a kocsikba integrált panelek csupán csak rásegítést tesznek lehetővé.  Persze minden évben halhatunk a különböző egyetemek teljes egészében napenergia hajtású autóinak versenyéről, de ezek felszereltsége messze elmarad a társadalmi igényektől. Mindenesetre a napelemek járműveken történő hasznosítása még rengeteg kiaknázatlan lehetőséget rejt magában, így a jövőben még számos érdekesség napvilágot láthat.