Ökocímke-kampány: Vásároljunk környezettudatosan!

okocimke-cimlap

Elindult az új REPowerEU pályázat! Válassza az EU-SOLAR-t!

Online ökocímke-kampányt indított az Agrárminisztérium annak érdekében, hogy felhívja a figyelmet a környezettudatos vásárlás jelentőségére. De hol keressük ezeket a címkéket és mire is jók?

Amint a tárca honlapján a környezetvédelemért felelős helyettes államtitkár bejelentette, a közösségi médiában egy kisfilm (youtuPONTbePER5G5unIBhbKÖTŐJEL0) segítségével adnak bővebb információt a fogyasztóknak az ökocímke lényegéről és szerepéről, ezzel is segítve a vásárlók környezettudatos döntését.

Image removed.

László Tibor Zoltán hangsúlyozta: az ökocímke egy olyan könnyen felismerhető jelölés vagy logó, amely az adott termék környezetbarát tulajdonságait igazolja, az előállítástól egészen a termék hulladékká válásáig. 

Az ökocímkét kiérdemlő termékekre szigorú környezetvédelmi előírások vonatkoznak (például az újrahasznosíthatóság vagy a csökkentett energia- és vízfelhasználás terén), amelyek garantálják, hogy előállításuk kisebb környezetszennyezéssel jár, használatuk pedig hozzájárul a káros környezeti hatások csökkentéséhez.  

Felmérések szerint egyre többen tartják fontosnak a fenntartható fogyasztást, és vásárolnak környezetbarát szemlélettel, az uniós ökocímkét elnyerő termékek száma folyamatosan növekszik. Eddig 83 593 termék és szolgáltatás kapott engedélyt a használatára, ám ezek száma az egyes országok saját rendszerében természetesen jóval magasabb.

Az Agrárminisztérium elkötelezett a fenntartható fogyasztás és a környezettudatos szemlélet erősítése mellett, ezért az EU-ökocímke és a hazai Környezetbarát Termék védjegy népszerűsítésére idén is meghirdette a Keresd a jelet! elnevezésű versenyt középiskolás diákok számára. A megmérettetésen egyebek mellett kvíz-kérdésekben és izgalmas kreatív feladatokban mérhetik össze tudásukat a csapatok.

A környezettudatos termékek, szolgáltatások jelölése

Az alábbiakban csokorba gyűjtöttük a legismertebb jelöléseket, és hogy mire használják őket, mit jelentenek.

Környezetbarát Termék

Image removed.

Magyarországon 1994 óta használt jelzés, amely a termékek környezetbarát vagy környezetkímélő jellegét tanúsítja. E minősítő rendszer az EU ökocímke mintájára jött létre.

Mit garantál a gyártónak, forgalmazónak?

  • A piacon a védjegy forgalomnövelő versenyeszköz, amely által a gyártó, forgalmazó és szolgáltató több bevételhez jut.
  • Energiatakarékos, csökken az önköltség az anyag -, a levegő tisztítási, illetve a hulladék ártalmatlanítási igény csökkenése miatt.
  • Megtakarítható a reklámköltség.
  • A védjegyhasználó gyártó, szolgáltató igénybe veheti a jogszabállyal biztosított kedvezményeket; (termékdíj törvény által nyújtható kedvezmény, mentesség megszerzése; vagy a zöld közbeszerzés nyújtotta piaci lehetősége)

Mit garantál a vásárlónak?

  • Minőségi árut, minőségi szolgáltatást.
  • Környezetkímélő előállítást.
  • Segíti a tájékozódást az árukínálatban.
  • Egészséges termékhez, szolgáltatáshoz jut.
Európai ökocímke

Image removed.

A környezetbarát termékek és szolgáltatások európai védjegye (European Ecolabel), amelyet 1992-ben alapítottak.

A rendszert a vásárlók tájékoztatására alakították ki, hogy a környezetbarát termék és a környezettudatos fogyasztó minél könnyebben egymásra találjon. A címkét csak a piacon fellelhető leginkább környezetbarát termékek viselhetik, független szervezet tanúsítási eljárása után. Megszerzése önkéntes, a megfeleléshez a termék minden tulajdonságára vonatkozó követelményeknek kell megfelelni (vagyis életciklus-elemzésen alapul). Elnyerésére gyártók, forgalmazók, szolgáltatók pályázhatnak.

Eurolevél

Image removed.

Európai uniós ökológiai logó. 2010 óta minden olyan előre csomagolt bioterméken fel kell tüntetni, amely teljes egészében megfelel az EU ökológiai gazdálkodásról szóló rendeletének, és az uniós tagállamokból származik. Importált termékek esetén használata nem kötelező. A címke nagyban segíti a fogyasztókat, hogy könnyebben felismerjék az ökológiai úton előállított élelmiszereket.

Magyar Termék

Image removed.

2006-ban, 13 hazai cég összefogásával alakult azzal a céllal, hogy közös költségkeret összeadásával, központi kommunikációval segítse visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termék becsületét. Piaci szereplők kezdeményezték; szeretné megnyerni a gazdasági döntéshozók támogatását az ország gazdasági eredményének javítása érdekében.

Azt jelzi, hogy a termék 100% magyar alapanyagból, Magyarországon készült. Kivételt mindössze 5%-ban képezhetnek olyan összetevők, amelyek a termék jellemző minőségének kialakításához nem járulnak jelentősen hozzá, és Magyarországon szokásosan nem állíthatók elő.

(Forrás: Agrárminisztérium)