A zalaegerszegi tesztpályán vonult végig az autó, amelynek sofőrje Győrben ült

gyorbol-irányitottak-a-mernokok-a-szemelyauto- a-zalaegerszegi-tesztpalyan

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Sofőr nélkül, Győrből irányítottak mérnökök egy személyautót a zalaegerszegi ZalaZONE tesztpályán. A Széchenyi István Egyetem ezzel egy újabb mérföldkőhöz érkezett az 5G alkalmazási lehetőségei és az önvezető járművek kutatása terén.

Hatalmas lehetőségeket rejt magában az 5G Campus mobilhálózat, de ezek kiaknázása nagymértékben függ azoktól a kutatásoktól, mint amilyeneket például a győri Széchenyi István Egyetemen is végeznek. Az intézmény emellett az autonóm közlekedési rendszerek fejlesztésében is meghatározó szereplő, és munkatársai a napokban e két területen látványos eredményeket értek el.

Sofőr nélkül, a fejlesztő csapat által egy győri laboratóriumból, távvezérléssel irányított személyautó vonult végig 2022. szeptember 30-án a zalaegerszegi tesztpályán a IV. ZalaZONE Innovációs Nap keretében.

Távirányítással szelte át a tesztpályát a személyautó

A szenzorokkal ellátott gépjármű érdekessége, hogy nemcsak önvezető módszerek fejlesztésére használható, hanem távirányíthatóvá is tehető. A hálózati kommunikáció kulcsfontosságú, hiszen az autó mozgásban van, miközben a kommunikáció zajlik, azaz akár több métert is megtehet a szenzorok jelzései és az arra megkapott reakciók között.

A válaszidőt a Zalaegerszeg–Győr távolságon sikerült 10 ezredmásodperc körül tartani, amihez a Magyar Telekom szakemberei dedikált rádiós és maghálózati erőforrásokat biztosítottak több, 3,5 GHz-en működő cellán 5G technológia segítségével.

Győrből irányították a mérnökök a személyautót a zalaegerszegi tesztpályán

Teljes kontrollal bírtak az autó felett a mérnökök

- A mérnökök egy közúti, közel kéttonnás autót 60 kilométer/óra sebességre gyorsítottak, majd visszalassítva a ZalaZONE tesztpálya kanyargós aszfaltját követve vezették végig az autót, hasonlóan ahogy egy átlagos városi közlekedési esetben történne - magyarázta Drotár István, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának központvezetője. - Ezt a megoldást a kutatók és a mérnökök az élő hálózat hangolásával valósították meg, és nem speciálisan erre a célra telepített hálózati eszközök segítségével. A távvezérléshez és a biztonságos működéshez kimagaslóan fontos a hálózat stabil elérhetősége és a szükséges erőforrások – mint az adatátviteli sávszélesség és az alacsony késleltetés – biztosítása.

Az autó közvetlen irányítását az 5G Campus mobilhálózaton érkező parancsok alapján, a benne elhelyezett fedélzeti egység fordította le úgynevezett „CAN üzenetekre”, ezek vezérelték az autót. Ezzel párhuzamosan a tetőn elhelyezett kamera képét kis késleltetéssel közvetítették Győrbe az egyetemre, ahol az operátor teljes kontrollal bírt az autó felett. A járműtől légvonalban több mint 100 kilométer távolságra ülő „sofőrt” egy virtuális pályán segítette még a precíziós GPS-szerkezet által küldött adatok vizualizációja, valamint annak folyamatos visszajelzése a kormányszög és a pedálok állapotáról.

 

(Forrás: uni.sze.hu)