A Scania is beszáll a napelemes piacba

scania-napelem

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

A svéd tehergépkocsi-gyártó óriás, a Scania is felismerte, hogy a jövőt a megújuló energiára kell építeni. Mindezért a cég olyan napelemes pótkocsi-burkolat kifejlesztésébe vágott, ami kellő energiát biztosíthat a plug-in hibrid járműveinek folyamatos töltéséhez.

NAPELEMES „PONYVA”

Gondoljunk csak bele, hogy nemsokára olyan kamionok róják az utakat, melyek pótkocsija napelemekkel van bevonva. Igazából teljesen logikusnak hangzik, hisz egy jelentős kihasználatlan felületről beszélünk, és ezek a járművek hosszú időt töltenek az utakon, vagy éppen a parkolóban állva. Akkor miért ne termeljenek áramot is? Ezt a gondolatmenetet meglovagolva döntött úgy a Scania, hogy kifejleszt egy olyan burkolatot, amivel a vontatmányt bevonva energiát termelhet saját teherautói számára. A fejlesztés valójában együttműködésben történik a napelemeket gyártó Midsummerrel, az Uppsalai Egyetemmel és a Dalakraft nevű energetikai céggel, melyet a svéd kormány innovációs hivatala, a Vinnova is támogat. A tervek szerint a 18 m hosszú pótkocsi oldalát és tetején borítanák be napelemekkel, így a panelek összesen 140 m2-t adnának ki. A cég becslése szerint a csak Svédországban használt tehergépjárművek esetében ez éves szinten 14 000 kWh áram megtermelését jelentené. A Scania által készített szimulációk kimutatták, hogy a kedvezőtlenebb időjárású Közép-Svédországban 5-10 %-kal kevesebb energiára lenne szükség a hibrid kamionok töltésére, míg a napsütésben bővelkedő Spanyolországban ez az érték már 15-20% is lehet! A Skandináv államban a napelemek intenzív termelésre csak tavasztól őszig képesek, viszont a Mediterrán országban az év 80%-a alkalmas a termelés maximalizálására. A svéd mérnökök azt is vizsgálják, hogy a vontatmányra felszerelt napelemek által megtermelt energia miként lenne betermelhető a hálózatba. Ez például kialakítható lenne az autópályák mellett kialakított benzinkutak parkolóiban, ahol a kamionosok pihenőiket töltik. A Scania járműtervezési műszaki vezetője, Eric Falkgrim kiemelte, hogy ugyan többen alkalmaznak már napelemeket különböző járműveken, de ezek többnyire csak kiegészítő funkciót látnak el bizonyos elektronikai eszközök (hűtő, klíma, stb.) áramellátását biztosítja, viszont az általuk fejlesztett napelemes rendszer valódi energiaátvitelre is képes lesz. Tesztként a vállalat napelempanelekkel felszerelt pótkocsijait és kamionjait az Ernst Express használja majd napi fuvarozásokra. A Scania plug-in hibrid tehergépjárműveinek hatótávja tisztán elektromos hajtással és a napelemes pótkocsi nélküli 60 km, viszont a kamion energiaellátása a külső töltéssel és a regeneratív fékezéssel tovább növelhető. A cég szerint a teherautó 90 kWh-s akkumulátora csupán 35 perc alatt 80%-ra feltölthető. A Scania nem csak hibrid kamionokat gyárt, múlt hónapban már bemutatta első, teljesen elektromos kamionját is, ami 250 km-t képes megtenni egyetlen töltéssel. A cég bemutatott törekvései nyomán kijelenthető, hogy mindent megtesz annak érdekében, hogy környezetbarátabb megoldást találjon a szállítmányozásra.