Kihajózott az első komp, ami szinte semmi károsanyagot nem bocsát ki

utra-kelt-a-szinte-zero-kibocsatasu-komp-marseille-ben

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

A legközelebbi korzikai út már sokkal környezettudatosabb lehet az eddigieknél, köszönhetően a Marseille-t és Ajacciot összekötő kompnak, ami gyakorlatilag nem bocsát ki károsanyagot. A hajó a napokban kezdte szállítani az első utasait.

Igaz, a hajózás károsanyag-kibocsátása a közbeszédben kicsit hátrébb szorul a gépjárművek és a repülők szennyezéséhez képest, de ez is egy olyan komoly probléma, amit meg kell oldani a klímaváltozás hatásainak mérséklése érdekében. Természetesen vannak, akik ezen dolgoznak, és ennek köszönhetően a napokban kihajózott az első olyan komp, ami gyakorlatilag nem bocsát ki károsanyagot.

Szűrőrendszer fogja meg a szennyezőket

Egy speciális szűrőrendszer a kén-oxidok 99 százalékát, a finom és ultrafinom részecskéknek pedig a 99,9 százalékát fogja meg - vagyis éppen azokat az anyagokat, amelyek a fő szennyezőnek számítanak. A francia tulajdonos, a La Méridionale három évig tesztelt különböző szűrőrendszereket az új komphoz, hogy elérjék ezt a hatékonyságot, és remélik, hogy a technológia nagy hatással lesz a hajózás jövőjére.

- Láthatjuk, hogy egy kis cég is képes olyan kifinomult technológiát fejleszteni, ami azonnali előnyökkel jár a nagyobb szereplők számára is - vélekedik Damien Piga, a francia levegőminőség-figyelő szervezet, az AtmoSud szakértője. - Eddig a kén-oxid-mennyiség csökkentésének két módja volt: vagy egy kevésbé szennyező üzemanyagot használtak a hajók, vagy tengervízzel mosták át a keletkező füstöt. Utóbbi megoldás hatékonysága vitatott, hiszen lényegében annyi történik, hogy a károsanyagok a levegő helyett a vízbe kerülnek.

Rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátás mellett üzemel a marseille-i komp

Meglévő technológiát vettek alapul

A kompnál használt technológia nem teljesen új, hiszen hasonlót alkalmaznak például az ipari hulladékégetésnél vagy a biomassza-erőművekben.

- Részecskeszűrő filterek már 30 éve léteznek - mondta Christophe Seguinot, a La Méridionale technikai igazgatója. - Működési elve, hogy a szennyező anyagokat nátrium-hidrogén-karbonáttal semlegesítik, majd a szűrőzsákokba zárják. A kihívás az volt, hogy ezt a technológiát a hajózási szektor számára is használhatóvá tegyük. Egy kisebb és könnyebb szerkezetet kellett gyártani, hogy a komp fedélzetén az utasoknak is maradjon hely.

A cég a következőkben egy valóban zéró kibocsátású komp fejlesztésén fog dolgozni, ami azt jelenti, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátást is csökkentik. Remélik, hogy a technológiát a jövőben a tengerjáró hajókon is alkalmazni fogják.

A hajózásból származó kibocsátás az egyik legnagyobb probléma

Marseille-ben a légszennyezés 10 százalékáért a hajóforgalom a felelős. Ezért például a közelmúltban 50 ezer ember írt alá egy petíciót, hogy tiltsák ki az óceánjárókat a városból, ami Európa egyik legforgalmasabb kikötője.

- Bízzunk benne, hogy a nagy szennyezők követni fogják a La Méridionale példáját! - írta ki egy Twitter posztban Benoît Payan, Marseille polgármestere.

A kén-oxidok, a nitrogén-oxidok és egyéb apró részecskék nemcsak a tengeri élővilágot károsítják, hanem hatással vannak az emberi egészségre is. Az AtmoSud mérései szerint a légszennyezés évente 9 millió ember haláláért felelős, a francia gazdaságra pedig 100 milliárd eurós terhet ró, főként az egészségügyi kiadások terén.

 

(Forrás: euronews.com)