Így kell az embereket tudatos viselkedésre ösztönözni!

tudatos-kozlekedes

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Egyes országok, városok felismerték már, hogy nem elegendő az, hogy az infrastrukturális hátteret, pénzügyi eszközöket biztosítanak ahhoz, hogy a lakosság tudatosabban és környezetbarát módon viselkedjen, hanem szükség van egyéb ösztönzőkre, „jutalmazási rendszerre" is.  Az ilyen jó gyakorlatokra mutatunk be a nagyvilágból néhány példát a következőkben.

BÉCSBEN KULTURÁLIS ÉLMÉNNYEL JUTALMAZZÁK A SZÉN-DIOXID KIBOCSÁTÁS CSÖKKENTÉST

Korábbi cikkünkben már bemutattuk, hogy Bécsben milyen forradalmi újítást hajtottak végre a közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a metró- és villamosközlekedés modernizációjával. Hasonló célkitűzéssel most a városvezetés egy olyan alkalmazást népszerűsít a lakosság körében, ami nyomon tudja követni, hogy az applikációt telepítők miként végzik mobilizációjukat. Az app mérései során a gyaloglást, a kerékpározást, vagy éppen a tömegközlekedést választó lakosok térítésmentesen juthatnak színházjegyhez vagy múzeumi belépőhöz. Az alkalmazás 20 km-nyi tudatos közlekedést úgynevezett „kulturális zsetonnal” jutalmaz. Nagyjából 15 napnyi tömegközlekedés használat mellett már megszerezhető egy belépőjegy. Ezzel az ösztönzővel az önkormányzat ráadásul két legyet üt egy csapásra, hisz eléri egyfelől, hogy a város lakosai az alternatív közlekedési formákkal kevesebb szén-dioxidot juttatnak a levegőbe, másfelől pedig az általános műveltségi szintet is emeli a kultúra népszerűsítésével. A program tesztidőszaka 2020. február 26-án kezdődik, de sikeressége esetén tartós szolgáltatássá is válhat. A városvezetés ezzel az intézkedéssel az európai célkitűzés előtt, már 2040-re karbonsemlegessé kíván válni.

FIZETNEK, HA BICIKLIRE PATTAN AZ EMBER!

Olaszország egyik városában, Bariban egy olyan ösztönző rendszert hoztak létre, ahol a városvezetés pénzzel támogatja azokat, akik a környezetszennyező gépjárműveik helyett a kerékpárt választják. A város lakosságszáma 330 ezer fő, de ezt a lehetőséget egyelőre csupán ezer fő számára tették lehetővé pályázat útján. A kezdeményezés lényege, hogy a jelentkezők biciklijét egy GPS-adóval szerelik fel, így követni lehet a megtett kilométereket. A tervek alapján a munkába járás során megtett utat 0,20 €/km-es, az azon kívüli közlekedést pedig 0,04 €/km-es költségtérítéssel kívánják jutalmazni. Havi elszámolás keretében a kerékpározók egy hónapban maximum 25 eurót kereshetnek ezzel a módszerrel.