Amerikai karácsony: a szeretet – és a túlköltekezés ünnepe

amerikai-karacsony

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

A karácsony az egyik legnagyobb és legjelentősebb ünnep az Egyesült Államokban is. A közös, családi időtöltéseké, nagy beszélgetéseké – és természetesen rengeteg pénz elköltéséé is. Tavaly az ünnepi kiskereskedelmi forgalom meghaladta a billió dolláros határt (igen, 12 nullát), az amerikai háztartások átlagosan 1536 dollárt költöttek a szezonban. Hogy jobban megértsük, mennyit és miért költenek az amerikaiak, a fortunlyPONTcom összeállított egy alapos karácsonyi költési statisztikalistát.

Először is megvizsgáljuk, mit vásárolnak legszívesebben az amerikaiak, és mennyit fizetnek érte. Megnézünk néhány érdekes különbséget a férfiak és a nők szokásai között, és hogy miben térnek el karácsonyi kívánságlistáik. Ezután arra összpontosítunk, hogy milyen módon fizetnek, és hogy online vagy személyesen vásárolnak-e inkább ajándékot. Kiemelünk néhány (aggasztóan) magas karácsonyi kiadási adatot, végül néhány érdekességgel zárunk az ünnepi vásárlói szokásokról.

Karácsonyi vásárlási statisztikák – címszavakban

• 32,8 millió eladott igazi karácsonyfa;

• több mint 60% szívesebben vásárol ajándékot online;

• 11%-kal nőtt az okostelefon-használat az ajándékvásárláshoz;

•  átlagosan 123 dollárt költenek házastársukra karácsonykor;

•  22% fél a karácsonyi kiadásai miatti adósságtól;

•  több mint 60% karácsony előtt egy héttel vásárolja meg ajándékait;

•  66% hajlandó többet fog fizetni a fenntartható termékekért, főként a fiatalabbak;

• A magas jövedelműek nagyobb valószínűséggel vásárolnak online.

Statisztikák a karácsonyról: Mit vásárolnak az amerikaiak?

1., 2017-ben 27,1 millió igazi karácsonyfát adtak el. Egy évvel később ez a szám 32,8 millióra nőtt. (Statista)

Bár a műfenyők egyre népszerűbbek, sok amerikai számára az igazival semmi sem ér fel. Nemcsak jobban néznek ki, de biológiailag lebomlanak, ráadásul az amerikai üzletet támogatják, míg a műfenyőket általában Kínában gyártják. A statisztika szerint 350 millió karácsonyfa nő a gazdaságokban, ami több mint elég a piac igényeinek kielégítésére.

2., Az amerikaiak közel fele nem vásárol karácsonyi díszeket. (Statista)

Egy 1025 amerikai állampolgár válaszain alapuló felmérésből kiderült, hogy 49%-uk nem akar pénzt költeni karácsonyi díszekre. 14%-uk mondta azt, hogy szívesen fogadna dekorációt ünnepi ajándékként. Bár egyesek panaszkodhatnak emiatt, mások egy új, takarékos, környezettudatos irányzat kezdetének tekintik.

3., Az emberek 46%-a hazudni szokott arról, hogy tetszik egy ajándék. (CensusWide)

Nem könnyű feladat kiválasztani a megfelelő ajándékot, különösen a szeretteinknek. Szerencsére az amerikaiak csaknem fele nem rest akár hazudni is, hogy megvédje szerettei érzéseit. A jelek szerint a nők együttérzőbbek, ezért nagyobb valószínűséggel (51,4%) hazudtak, mint a férfiak (35,5%). Az más kérdés, hogy így soha is nem fogják megtudni, tényleg a megfelelő ajándékot vették-e jobbik felüknek.

4., A nők 47,4%-a szeretne ékszert kapni karácsonyra. (CensusWide)

A megkérdezett nők közel fele számára a gyémánt még mindig a lányok legjobb barátja. Valamivel kevesebben (46%) örülnének egy hétvégi programnak vagy szabadságnak. A kívánságlistán a harmadik helyen az ajándékutalványok állnak, a nők 42,2%-a nyilatkozott úgy, hogy szívesen kapna egy jóváírást kedvenc boltjában. Azért akadnak bőven romantikusabb lelkek is: a nők 35,8%-a örülne egy kézzel készített ajándéknak.

5., A férfiak 32,3%-a szeretne ajándékutalványt karácsonyra. (CensusWide)

A férfiak számára a karácsonyi vásárlás sokkal egyszerűbbnek tűnik. Közel harmaduknak tökéletesen megfelelne az ajándékutalvány, de csak 20,3%-uk kapja is meg. További 32%-uk szeretne ruhát karácsonyra, ám közel fele (45,6%) kapja meg, ami arra utal, hogy 13,5% nincs túlságosan elragadtatva a nagymama kézzel kötött zoknijától. Persze, még a zokni is jobb, mint a semmi. A férfiak közel negyede (23,5%) valószínűleg úgy érzi, hogy nem szeretik, miután semmilyen ajándékot nem kapott karácsonyra.

Karácsonyi vásárlási statisztikák: online vagy offline?

6., Az Egyesült Államokban élők több mint 60%-a szívesebben vásárolja meg ünnepi ajándékait az interneten. (Deloitte)

karacsinyonline-belso

Évről évre növekszik azok száma, akik ünnepnapokon online költenek, ami nem is olyan meglepő. Az online vásárlásnak számos előnye van; gyors, egyszerű, és lehetővé teszi, hogy elkerüljük a tömeget. Ennek ellenére a kutatások a boltok népszerűségének növekedését is kimutatták.

7.,  A hagyományos üzletekben vásárlók 60%-a azt mondja, szereti kézbe fogni a termékeket. (Deloitte)

Vásárláskor sokan meg akarnak győződni arról, hogy a termék nem hibás, sérült vagy hamisan ábrázolt. Ez minden bizonnyal a hagyományos vásárlás egyik előnye, az amerikaiak 60%-a egyetért ezzel. További 47%-uk azért megy boltba, hogy elkerülje a szállítási költségeket, míg az ugyanennyien könnyebben merítenek ihletet személyes vásárláskor. 42% pedig az ünnepi hangulatot átéléséért megy be a boltokba.

8., 2017-ben 76% használt számítógépet online vásárlására. A mobiltelefon-használat azóta 11%-kal nőtt, miközben a számítógépek használata változatlan maradt. (Deloitte)

Sok amerikai még mindig a számítógépekre hagyatkozik, hogy megtalálja a tökéletes karácsonyi ajándékát. Ennek ellenére nehéz nem észrevenni a feltörekvő mobiltrendet. 2017-ben a válaszadók 46%-a nyilatkozott úgy, hogy mobiltelefonját használja online vásárlásra, 2019-ben már 70%-a használt erre is okostelefont.

9., 23% támaszkodik a közösségi médiára, hogy segítsen a helyes választásban. (Deloitte)

Ne feledjük azonban, hogy ezek a statisztikák csupán fogyasztói önértékelések. Az a 77%, aki nem tervezi tanácsadásra használni a közösségi médiát, talán nem is szólna ebbe bele. Ha nézik is, valószínűleg napi rendszerességgel több tucat hirdetés befolyásolja őket. Másrészt, akik hajlandóak elfogadni a közösségi média befolyását, azt mondják, hogy leginkább barátaiktól és/vagy családtagjaiktól fogadnak tanácsokat.

10., 66% online tájékozódik, de hagyományos boltokban vásárol. (Deloitte)

Ha a többcsatornás költésről van szó, 66% tájékozódik az interneten és vásárol az üzletben. A technológia fejlődésével az online karácsonyi vásárlások száma a jövőben biztosan növekedni fog, hiszen ez megkönnyíti az árak összehasonlítását, az új ajánlatok megtalálását és az egyes kiskereskedők által kínált átfogó áttekintést.

11., A magas jövedelmű háztartások nagyobb valószínűséggel vásárolnak online. (Deloitte)

Magas jövedelmű háztartás, amelyik több mint 100 000 dollárt keres évente, míg az alacsony jövedelműek 50 000 dollárnál kevesebbet keresnek. Előbbiek 59%-a online intézi ünnepi bevásárlásait, miközben az alacsony jövedelműeknek csak a 46, és a közepes jövedelműeknek is csak az 53%-a.

Karácsonyi kiadások dollárban

12., 2018-ban az amerikai háztartások átlagosan 1536 dollárt költöttek a karácsonyi ünnepek alatt. 2019-ben ez 1496 dollárra csökkent. (Deloitte)

Ennek körülbelül egyharmada jelenti az ajándékokra fordított átlagos összeget: 511 dollár. A fennmaradó 985 dollár szórakoztatásra, kirándulásokra és ruhák vásárlására jut. Még érdekesebb az ajándékutalványok iránti igen nagy kereslet. Lehet vitatkozni róla, hogy az utalvány nem igazán passzol a karácsonyi hangulathoz, de az amerikaiak 53%-a mégis vásárol és ajándékoz ilyeneket.

13., Az ünnepi kiskereskedelmi forgalom 2018-ban meghaladta az 1 billió (ezermilliárd) dollárt. 2019-ben ez további 4,5 százalékkal nőtt. (eMarketer)

A rekordot döntő, 1002 billió dolláros adat évek óta emelkedő trend eredménye. 2014-ben még csak 842,37 milliárd dollár volt, ami azt jelenti, hogy a karácsonyi kiadások mindössze négy év alatt 160 milliárd dollárral nőttek. A számok azt mutatják, hogy a karácsonyi kiadástortából továbbra is a hagyományos boltok kapják a legnagyobb szeletet 87,7%-ot. Ám egyre többen fordulnak az e-kereskedelem felé, e platformok eladásai 14-18 százalékkal nőttek 2018-hoz képest).

14., Az amerikaiak átlagosan 123 dollárt költenek házastársukra karácsonyra. (CensusWide)

Ez az összeg azonban nem egyenlően oszlik meg a nemek között: a férfiak 20 dollárral többet költenek partnereikre. 12,5%-uk különösen gáláns és 300 dollárnál többet költ házastársára. Kicsit lehangolóbb, hogy egynegyedük semmit sem költ felnőtt gyermekeire, 35,3%-uk nem vesz semmit barátainak.

15., Az amerikaiak 22%-a úgy gondolja, hogy a karácsonyi kiadások miatt eladósodhat. (LendEdu)

Az amerikaiak csaknem negyede számára a karácsony az év legvalószínűbb időszaka az eladósodásra – állítják ők maguk. Ezek a nagy ünnepi vásárlók arra számítanak, hogy átlagosan 554 dollár adósságuk lesz az ünnepek után. A válaszadók 72%-a bízott abban, hogy az ünnepekre fordított kiadásai nem vezetnek adóssághoz, 6% nem válaszolt e kérdésre.

Karácsonyi vásárlási szokások

16., Az amerikaiak 62%-a a karácsony előtti héten vásárolja meg ajándékait. (NRF, CensusWide)

Ez alapján azt feltételezhetjük, hogy a legtöbben vagy különleges kedvezményekre várnak, vagy túlságosan szervezetlenek ahhoz, hogy előre megvegyék az ajándékaikat. 7%- ráadásul közvetlenül a karácsony előtti napon vásárol, 4%- pedig még egy lépéssel tovább megy, és az ünnep elmúltával vásárol ajándékot…

17., Az amerikaiak 19%-a költi el pénzét az ünnepi időszakban teljesen tervezetlenül. (Deloitte)

Ehhez a számhoz hozzáadhatjuk a vásárlók 30%-át, akiknek homályos elképzelése van arról, hogy mit szeretnének vásárolni, és a bolti inspirációra hagyatkoznak. Ők együttesen az amerikai karácsonyi fogyasztók felét képviselik. Ez is mutatja, mennyire fontos, hogy a kiskereskedők hatékony marketingkampányokba fektessenek be, amelyek vonzzák a vásárlókat az ünnepi szezonban.

18., A karácsonyi vásárlók 51%-a saját magának is vásárol ajándékot. (Deloitte)

Azt mondják, először önmagát kell szeretni, mielőtt valaki mást szerethetne, ezt az ünnepi statisztikák is megerősítik. Valójában az egyik kevésbé ismert karácsonyi vásárlási tény, hogy az amerikaiak több mint fele ajándékot is vásárol magának. Az önszerető vásárlók 42%-a ételre és italra szórja a pénzt, 40%-a új ruhákkal kedveskedik – magának.

19., Az ünnepi vásárlók 60%-a számára fontos, hogy könnyen visszaküldhesse vásárlásait. (Deloitte)

Nincs annál rosszabb, mint nézni, amint valaki hamisan mosolyog, miután kapott egy nem kívánt karácsonyi ajándékot. Ez az oka, hogy az amerikaiak több mint fele értékeli az egyszerű visszaküldési lehetőséget. Emellett a vásárlók 71%-a tartja fontosnak, hogy az üzlet jó minőségű termékeket kínáljon, 68%-uk pedig széles termékválasztékot szeretne.

20., Az ünnepi vásárlók 66%-a hajlandó többet fizetni a fenntartható termékekért. (Deloitte)

A fiatalabb generációk drámaian javították általános ökológiai tudatosságunkat, a vásárlók közel kétharmada hajlandó külön fizetni a tanúsított, fenntartható termékekért. Ebben éllovas a Z-generáció (87%), ezt követik a millenniumiak (75%), míg az X-generáció (62%) csak éppen lemarad az összátlagtól. Még a legidősebbek fele (53%) is kész külön költeni a bolygó érdekében.

21., Az amerikaiak 14,2%-a azt mondja, hogy eladná egyes vagyontárgyait, hogy finanszírozhassa a karácsonyi kiadásokat. (CensusWide)

Bár ez extrém viselkedésnek tűnhet, valójában sokkal jobb, mint néhány más alternatíva. 5,8%-uk például kölcsönt kér barátoktól és családtagoktól. Vannak, akik még komolyabban veszik az ünnepi szezont, 4,2%-uk vesz fel bankhitelt karácsonyi kiadásai fedezésére.

22., Az Egyesült Államokban élők 61%-a felfedné személyes adatait, hogy különleges ajánlatokat kapjon. (Deloitte)

Úgy tűnik, a magánéletnek is megvan az ára. A karácsonyi vásárlók számára ez az ár kuponok formájában jelenik meg. A megkérdezett 2500 vásárló 61%-a különleges akciókért és kedvezményekért cserébe ajánlaná fel személyes adatait. További 60%-uk felfedi ezeket az információkat, hogy valamilyen személyre szabott vásárlási élményt szerezzen. Hogy ez a döntés hosszú távon kifizetődik-e vagy sem, azt nem tudni.

(Forrás: fortunlyPONTcom)