Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!
A német Schaeffler autóipari beszállító holland partnerekkel a megújuló energiaforrásokat bővítve szeretné jelentősen csökkenteni a tengeri szélturbinák által előállított zöld hidrogén költségeit.
A Schaeffler igen előrelátó módon azon fáradozik, hogy egy kísérleti projekt keretében hidrogént vonjanak ki a tengervízből, írja a pv-magazine ausztrál kiadása. Mivel az elektromobilitásra történő átállás következtében a hagyományos alkatrészek iránti kereslet várhatóan csökkenni fog, a Schaeffler tevékenysége bővítését tervezi a hidrogén területén, amellyel szerinte az autóipart is el kell látni.
Széles körben elterjedt az ötlet, hogy nagy mennyiségű tengeri szélenergiából állítsanak elő zöld hidrogént. Az ilyen típusú hidrogéntermelés azonban azzal a nagy kihívással néz szembe, hogy az elektrolizáló készülékekhez ultratiszta vízre van szükség. Ezért a tengervizet először sótalanítani kell, majd alaposan megtisztítani és szűrni, mielőtt az érzékeny membránokra folyhatna, ez pedig megnöveli a költségeket.
A Schaeffler új céget is alapított (Hydron BV) Hollandiában a polimer elektrolízis membrán (PEM) rendszerek fejlesztésére. A tengervíz tisztítására, mielőtt az elérné a membránokat, a mérnökök olyan megoldást fejlesztettek ki, amelyben az elektrolízis folyamatából származó hulladékhő felhasználható a sós víz desztillálására. A konzorcium azt állítja, hogy membrándesztillációs technológiájával óránként egy kilogramm hidrogént tud előállítani, amellyel 10 kg ultratiszta víz (UPW) válik elérhetővé az elektrolízis számára.
A későbbiekben a Schaeffler előre szeretné mozdítani a szűrők és a sótalanító alkatrészek méretezését az ipari méretű felhasználáshoz. Emellett a rendszer költségét és hatékonyságát is javítania kell. A cél, hogy a zöld hidrogén előállítási költségeit a jelenlegi 4–10 euró/kg-ról 2 euróra csökkentsék.
A vízkezelés kulcsfontosságú az elektrolízis árának csökkentésében, amelynek érdekében nagy vegyipari vállalatok, mint a kanadai HPQ Silicon Resource, és a vasúti ágazatban érdekelt Alstom is konzorciumokat hoztak létre, hogy részt vegyenek a tengervízből és a szélenergiából származó olcsó zöld hidrogénért folyó versenyben.
(Forrás: pv-magazine.com; címlapfotó: mercurynews)