Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!
Az energiaszámlákkal küszködő családok egyre gyakrabban keresnek menedéket McDonald's éttermekben; az egyik jótékonysági szervezet szerint a nehéz helyzetbe került szülők és gyerekek itt töltik az estéket, sürgősségi konyhaként, fürdőszobaként és nappaliként támaszkodva rájuk – tudósít a theguardian.com brit lap.
„Az emberek néhány fontért Happy Mealt vesznek a gyerekeiknek és melegen tartják őket. Aztán a mosogatóban mosnak fogat, sőt, ruhákat is, és órákig nézik a tévét az ingyenes wifin” – mondja Matthew Cole, az Üzemanyagbank Alapítvány kuratóriumának elnöke. E testület igyekszik segíteni a családoknak a számláik kifizetésében a tomboló infláció közepette. A pénzügyi nehézségekkel küszködők élete egyre kilátástalanabbá válik – egyesek szabadidőközpontokba viszik gyermekeiket, hogy zuhanyozhassanak, mások tealámpák fölé görnyedve fűtik serpenyőiket. Cole csapata megpróbálta rávenni őket, hogy ne égessenek el melegítési céllal bútorokat vagy raklapokat, mert attól tartanak, hogy felgyújtják az otthonukat, de sokan úgy érzik, nincs más választásuk.
Cole eredetileg az energiaszolgáltató sebezhető fogyasztóinak kezeléséért felelt. Hamar rájött, hogy amikor az ügyfeleknek gondjai támadtak a számlák fizetésével, ritkán fordultak energiaszolgáltatójukhoz. „Ez egy rejtett probléma – ha az ügyfél abbahagyja a fizetést, ritkán mondja el, miért” – mondja.
Ehelyett a 4,5 milliós, előre fizetett mérőórákat használó háztartások közül sok „önlekapcsol” úgy, hogy hidegen ül a sötétben. Az Üzemanyagbank Alapítvány immár független, támogatások, közpénzek és iparági támogatás keverékéből finanszírozzák. Nincs saját telephelye, ehelyett az ország 350 webhelyén keresztül kapcsolódik az élelmiszerbankok és közösségi támogatások meglévő szolgáltatóihoz.
Több mint 500 000 embernek segített. Igényeik felmérése után az emberek általában elektronikus úton kapnak forrást hét-tíz nap energiaellátásának fedezésére. Segítséget kapnak az energiaszolgáltatójuk megszólításához és az állami támogatás egyéb formáinak igényléséhez is.
„Ritkán az üzemanyag-szegénység az egyetlen probléma, ha a fűtéssel küszködik, akkor valószínűleg az élelmiszerek és a ruházat miatt is aggódik” – mondja Cole. Az alapítvány 2022 első három hónapjában 74%-kal nőtt a tavalyi évhez képest.
A British Gas kutatása azt mutatja, hogy az Egyesült Királyságban élő felnőttek 40%-a nehézségekbe ütközik a következő fizetéssel. A kormány segítségét kérik számtalanszor, a beszállítók pedig felajánlanak némi támogatást. Az energiaszolgáltatók elektronikusan feltölthetik az előre fizetett mérőórákat, vagy mérnököket küldhetnek az előre fizetett fogyasztásmérőkre, hogy extra energiát biztosítsanak az embereknek, bár ez költséges intézkedés, amelyet nem szívesen vállalnak. Gilbert azonban figyelmeztet: „A valóságban már túl vagyunk azon, hogy otthoni energiatakarékossági trükköket alkalmazzunk a számlák jelentős korlátozására. Az embereknek most állami segítségre van szükségük.”
(Forrás: theguardian.com)