A városi terepjárók sokkal károsabbak, mint azt eddig gondolták

SUV-terepjaro-karosanyag-kibocsatas

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

A városi terepjárók nem kimondottan környezetbarát közeledési eszközök. Sőt, a Nemzetközi Energiaügynökség jelentése szerint a környezeti hatásuk sokkal nagyobb lehet annál, mint azt eddig gondoltuk.

A világon nagyjából 330 millió városi terepjáró cirkál az utakon, és a Nemzetközi Energiaügynökség legfrissebb jelentése szerint ezek több károsanyagot bocsátanak ki, mint egyes nemzetek összesen - írja az InterestingEngineering.

Egymilliárd tonna szén-dioxid-kibocsátás köthető a városi terepjárókhoz

Ahogy a dokumentumban áll, az elektromos autók értékesítése erőteljes növekedést mutatott, de még ez sem volt elég ahhoz, hogy a SUV-ok szén-dioxid kibocsátása ne érje el az 1 milliárd tonnát 2022-ben. Ez 70 millió tonnával több volt, mint 2021-ben.

- A hagyományos személyautók gázolaj felhasználása 2021-ben és 2022-ben hasonlóan alakult, viszont a városi terepjárók fogyasztása napi 500 ezer hordóval növekedett. Ez a globális gázolaj-kereslet teljes növekedésének egyharmadát teszi ki - folytatódik a jelentés. - Egy SUV ráadásul nagyjából 20 százalékkal több üzemanyagot fogyaszt, mint egy átlagos, közepes méretű jármű.

A klímaváltozásért jelentős részben a fosszilis tüzelőanyagok égetése felelős, így a SUV-eladások növekedése komoly akadálya lehet a 2015-ös Párizsi Megállapodás szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó célkitűzéseinek.

Fokozatosan nő az elektromos SUV-ok száma is

Nem kell azonban teljesen elkeseredni, az elektromos SUV-ok térnyerése bizakodásra ad okot, ez ugyanis kulcsfontosságú része annak, hogy a század közepére elérjük a nettó nulla károsanyag-kibocsátást.

A jelentés ugyanakkor kiemeli, hogy az elektromos SUV-ok nagyobb akkumulátort igényelnek, ami tovább növeli az akkumulátor-ellátási láncokra gyakorolt nyomást és a ritkaföldfémek iránti keresletet. Összességében azonban úgy gondolják, hogy addig nem tudjuk kezelni ezt a jövőbeni problémát, amíg a jelenleg előttünk állót nem oldottuk meg, így hosszú távon jól fogunk járni azzal, ha csökken a gázolajjal hajtott városi terepjárók száma az utakon.