Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!
Elektromos roller, amely 100 km/h fölötti sebességre képes? Az első hallásra életveszélyesnek tűnő karcsú új gépet úgy tervezték, hogy állva hagyja a városi utcákon ma zümmögő robogókat. A kuriózum SX-1-es mellett az egyre nagyobb teret hódító elektromosautó-versenyzés további technikai különlegességeibe is bepillantunk.
„Ez egy vérbeli versenyjármű” – mondja Nicola Scimeca, a YCOM motorsport technológiai cég alapítója a csodamasináról. „Alapvetően más, mint a többi e-roller. Felfújható gumikkal, 1,5 kilowattórás akkumulátorral és szénszálas alvázzal rendelkezik, kiemelkedően egyenletes futást kínál. De az igazán lenyűgöző az az önbizalom, amit a pilótájának ad” – teszi hozzá, felidézve saját kezdeti próbaútját. Az S1-X vadonatúj, de máris népszerű versenygép: a jövő évi eSkootr bajnokságon, a világ első e-robogó-szériájában minden versenyző ezt használja majd.
Az SX-1-esek vezetése valóban fizikailag is megterhelő feladat. A nagy sebesség miatt szinte minden kanyarban gyorsan módosítaniuk kell a testtartásukat – ebben hasonlít kicsit a mai motorversenyekhez. Szerencsére az eSkootr Championship futamai csak négy-öt percig tartanak – részben azért, mert a robogó aljába ágyazott, viszonylag kis akkumulátor nem bírja sokáig.
S1-X: versenyroller, amely 100 kilométer fölötti sebességre képes
Emellett számos más elektromos járművel (EV) folyó verseny tör magának utat a világban, amelyek bemutatják és támogatják e technológia előrelépését. A Formula E már évek óta száguld, míg az utóbbi időben újabb elektromosautó-versenyek özöne került a látókörbe.
Utóbbiak közé tartozik az Extreme E sorozat, amely az év elején indult. Ebben az elektromos sporthaszonjárművek (SUV) versenyeznek egy sor off-road eseményen. 2022-ben pedig a SuperCharge a világ városi utcáira is kiviszi az elektromos autók versenyét.
„Az e-autóversenyzők számára a lemerült akkumulátor jelenti a játék végét, ezt az egész versenyzőcsapatnak figyelembe kell vennie, amikor az autókat két futam között újratöltik” – mondja Roger Griffiths, az Andretti United Extreme E csapatfőnöke.
Az elektromos versenyautóknál, tekintettel a nagyfeszültségű elektronikára, egészen más biztonsági szempontokra is kell figyelni, mint a hagyományosak esetén. A múlt hónapban egy sor Extreme E versenyt rendeztek Szardínián, és az egyik autó súlyosan megsérült, ilyen esetekben pedig a mérnököknek elsőként arról kell meggyőződniük, hogy nincs-e feszültség alatt álló elektronika.
Súlyos akkumulátoraik miatt ezek az autók nehezebbek is a belső égésű motorosaknál, ugyanakkor súlyeloszlásuk a verseny során nem változik, ellentétben a folyékony üzemanyaggal közlekedő társaiknál, amelyekben ez körről-körre fogy – ez is egy új szempont a vezetéstechnikában.
Az Extreme E események egyik célja e járművek képességeinek és robusztusságának bemutatása. A szardíniai pálya különösen kemény teszt volt – kezdetben nagyon poros, majd a versenyhétvége előrehaladtával egyre nyirkosabb.
A sorozatban minden pilóta ugyanazzal az Odyssey 21 névre keresztelt, speciálisan ide tervezett elektromos SUV-val versenyez. Az autók energiájukat a helyszíni generátorokból nyerik, amelyek bioüzemanyagot vagy hidrogént használnak, igazolva, hogy egy versenyautó is lehet zöld.
Az Extreme E Racing lehetőséget kínál az elektromos járművek robusztusságának bemutatására
Az Odyssey 21-ek olyan technológiát is bemutatnak, amely végül eljuthat a hétköznapi elektromos járművekhez is, ilyenek például a Formula E és Extreme E autókban található szilícium-karbid félvezetők. Amelyek lényegesen hatékonyabb erőátvitelt tesznek lehetővé, több tucat mérföldnyi további hatótávolságot kínálva ugyanazzal az akkumulátorral.
A közúti autókban ez a technológia ma még megfizethetetlenül drága lenne, de a versenysportban továbbfejlesztve hamarosan mégis bekerülhet a mindennapi járművekbe is. Az EY nemzetközi könyvelő és tanácsadó cég elemzése pedig azt vetíti előre, hogy az elektromos járművek 2028-ra, a vártnál öt évvel hamarabb dominánssá válnak az európai utakon.
„Az e-versenyautók egyre népszerűbbek az Egyesült Királyságban is. Ezzel az átállással nagy lépést teszünk a fenntarthatóbb jövő biztosítása érdekében. Az e-rallycross versenyeken a körülbelül ötperces rövid futamok – a rali és a körverseny keverékei – tökéletesek az elektromos autók számára, mivel így nincs szükségük hosszas töltésre” – zárja a témakör ismertetését Shirley Gibson, a Retro Rallycross és a teljesen elektromos Electro Rallycross bajnokságok koordinátora.