Az összes motort elektromosra cserélhetik Ugandában

uganda-elektromos-motor

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Elektromosra cserélhetnek minden motorkerékpárt Ugandában, ráadásul ingyen. A nagyszabású program tervét a napokban jelentette be az ország elnöke, és a hírek szerint már a befektetőket is megtalálták hozzá.

Az elektromos motorok és autók terjedését számos országban adókedvezményekkel vagy a vételár bizonyos részének visszatérítésével segítik. Arra azonban még nem volt példa, hogy egy ország teljesen ingyen lecserélje a lakosság hagyományos robogóit elektromos változatra. Uganda most erre készül, ahogy azt az ország elnöke, Yoweri Kaguta Museveni év végi beszédében jelezte.

Az Electrek összefoglalója szerint az ugandai kormány nem maga finanszírozza a programot, ehhez befektetőket kerestek, és a hírek szerint néhánnyal már meg is állapodtak. A befektetők nemcsak a cseremotorokat fogják biztosítani, hanem engedélyt kaptak töltőállomások üzemeltetésére is.

Taxiként működnek a robogók

Ugandában - sok más afrikai országhoz hasonlóan - a robogókat általában taxiként használják. A hagyományos motorok elektromosra való leváltását már sokan szorgalmazták, de az ugandaihoz hasonló programra még nem volt példa.

Az akció nyilvánvaló környezeti előnyein kívül a tulajdonosok is jól járnak, hiszen az elektromos modellek fenntartási költségei sokkal alacsonyabbak. Számítások szerint 60 százalékkal olcsóbban üzemeltethetők, és kevés olyan alkatrészük van, amit szervizelni kéne.

Bővíteni fogják a töltőállomás-hálózatot is

A cseremotorok hazai gyártású modellek lesznek, amelyek kiskereskedelmi ára 1350 ugandai shilling (nagyjából 500 ezer forint). Kifejezetten városi használatra tervezték, hatótávolságuk nagyjából 70 kilométer. Töltőállomások a fővárosban már üzemelnek, de tervezik a bővítést, hogy minél távolabbra el lehessen jutni a járművekkel.

A töltőállomások mellett pedig további akkumulátor-cserélő állomások is létesülnek majd az országban, ahol a robogósok az alacsony töltöttségű akkumulátort egy telire cserélhetik le. A rendszer hasonlóan működik, mint Tajvanban a Gogoro. Az ázsiai országban már több ezer ilyen csereállomás működik, és tervezik a nemzetközi terjeszkedést is.