Ausztria az elsők közt tiltaná be a hagyományos autók regisztrációját

elektromos-tolto-napelem

Elindult az új Otthonfelújítási program! Minősítsen elő!

Az osztrák klímavédelmi minisztérium egy olyan tervezetet mutatott be, amely szerint Ausztria még jóval az általános EU által kitűzött dátum előtt betiltaná a hagyományos (robbanómotoros) gépjárművek regisztrációját. Mindennek azért látják szükségét, hogy az ország 2040-re elérhesse a klímasemlegességet. Nézzük is a terv részleteit!

2030-TÓL CSAK ZÖLDRENDSZÁMOS AUTÓK KERÜLHETNEK FORGALOMBA

A bevezetőben is említett tervezet szerint már 2030-tól tilos lenne belsőégésű motorral szerelt személyautókat, kis- és közepes haszongépjárműveket, illetve kétkerekű gépjárműveket regisztrálni Ausztriában. Ezt a döntést azért is kívánják meghozni, mert a szakértők számításai szerint a közlekedést a lehető legnagyobb mértékben ki kell zöldíteni ahhoz, hogy az ország 2040-re elérje a kitűzött klímasemlegességi célját. Az osztrákok úgy vélik, hogy az autógyártókra kivetett (európai piacra gyártott gépjárművek) CO2-kibocsátási kvóták folyamatos csökkentésével már 5 évvel hamarabb meg tudnak majd szabadulni a légszennyező technológiáktól, mint ahogy azt az Európai Bizottság javaslatcsomagjában 2035-re megfogalmazta. Sőt az osztrákok még tovább mennek! Terveik szerint a tiltás 2032-től a buszokra, 2035-től pedig a 18 tonnánál nehezebb haszongépjárművekre is ki lenne terjesztve. Jelenleg Ausztria CO2-kibocsátásának 30%-át a közlekedés produkálja, de bizakodásra ad okot, hogy a villanyos gépjárművek népszerűségének növekedésével már idén júniusban az újonnan regisztrált autók nagyjából 14%-a elektromos volt.

ÍGY OLDANÁK MEG AZ ÁTÁLLÁST AZ OSZTRÁKOK

Az osztrákok terve, a Mobility Master Plan 2030 kiemeli, hogy az átállás során nem az a cél, hogy minden, jelenleg az utakon használatban lévő hagyományos vagy hibrid autó tisztán elektromos meghajtásúra cserélődjön, hanem az, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátással járó egyéni motorizált közlekedés aránya, és inkább a tömegközlekedés és egyéb alternatív közlekedési módok (gyaloglás, kerékpározás) kerülnének előtérbe. További célként fogalmazódott meg, hogy az utazásokon belüli a közösségi közlekedés jelenlegi 27%-os arányát 40%-ra, a gyalogosan vagy kerékpárral megtett közlekedések arányát pedig 23-ról 35%-ra emeljék. A tervek szerint fókuszba kerülne még a vasúti közlekedés is, melynek területén jelentős fejlesztéseket ígért az osztrák kormány.  Ezzel is megfelelő alternatívát szeretnének kínálni a hosszabb távú utazásokra. A vasúti fejlesztések kiterjednek még az árufuvarozásra is. Azok, akik mégis az autózás mellett döntenek, de már lecserélték korábbi hagyományos gépjárművüket elektromosra, azoknak az osztrák kormány kibővített töltőhálózatot ígér az autópályák mentén, valamint a P+R parkolókban. Leonore Gewessler, közlekedési és klímavédelmi miniszter kiemelte, hogy a jövő az elektromos autózásról fog szólni. Ehhez pedig úgy kell végrehajtani az intézkedéseket, hogy azok az emberek érdekei mellett a klímavédelmi érdekeket is szolgálják.