63 millió céges autó szennyezi a légkört Európában

ceges-auto-napelem

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Érdemes odafigyelnie a cégeknek autóflottájuk megválogatásánál és üzemeltetésénél, ugyanis a közúti közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás zöméért ezek a járművek felelősek leginkább Európában, mutatott rá egy tanulmány. De hogyan lehetne elkerülni, csökkenteni az ilyen fajta vállalati karbonlábnyomot? – Erre ad választ cikkünk!

HIHETETLEN MÉRTÉKBEN SZENNYEZŐEK A CÉGES AUTÓK

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy Európa egészét nézve a közúti közlekedés tehető felelőssé az üvegházhatást okozó gázok (ÜHG) légköri felszaporodásának közel negyedéért, amiben igen meghatározó szerep jut a céges és önkormányzati autóflottáknak is. Az EY és az Eurelectric közös vizsgálatában 16 iparágból 600 autóflotta elemzésére került sor. A kutatást az ösztönözte, hogy a jelenleg forgalomban lévő 63 millió darab flottaautó az Európában közlekedő járművek nagyjából 20%-át adja. Ezek a hivatásszerűen vezetett autók viszont minimum 2-szer annyit futnak az utakon, mint a magánhasználatban lévők. Így könnyedén kiszámolható, hogy az Európa-szerte levezetett távolságok 40%-át is ezek teszik meg, vagyis a teljes közúti károsanyag-kibocsátás 50%-át a céges gépkocsik juttatják a levegőbe.

egy

 A tanulmány rámutat arra, hogy a vállalatoknak a céges autóflották üzemeltetése nyomán kiemelt szerepük van abban, hogy Európa 2030-ra elérhesse az 55%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkenést az 1990-es években mért értékekhez képest.

DE MIT TEHETNEK A CÉGEK KARBONLÁBNYOMUK CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?

A közlekedésben a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében teret kell nyernie az elektromos (vagy egyéb alternatív hajtású) autóknak. Ez a megállapítás a céges autóflottákra is igaz! Bár még van némi árkülönbség az elektromos hajtású és a hagyományos robbanómotoros gépjárművek bekerülési árában, de az üzemeltetési költségek ezt gyorsan kompenzálni tudják. A vállalatok ráadásul sokkal tőkeerősebbek, mint a magánszemélyek, így az átállás nem is jelent különösebb problémát. Természetesen szóba kerül a nagy futásteljesítmény, ezeknek a gépjárműveknek a hatótávja és töltési lehetőségeinek kérdése. A legtöbb vállalatot a céges autók vásárlásától az tartja vissza, hogy a nagy futásteljesítmény, és esetenként egyhuzamban levezetett több száz kilométeres utak megtételét nem teszik lehetővé az elektromos autók. Ez nagy tévedés! Egyrészt a modern elektromos autók jórésze már olyan akkumulátorokkal van felszerelve, amik biztosítani tudják a hosszabb távú utak megállás nélküli megtételét. Másrészt európai viszonylatban már igen kedvező a helyzet a töltőállomások tekintetében, hisz a hálózat elég jól kiépített. Ráadásul már rengeteg gyorstöltő áll rendelkezésre, ami egy kávészünet alatt biztosítani tudja azt az energiafelvételt, ami a célpont eléréséhez szükséges lehet. Ugyanakkor a vállalati saját töltők kihelyezése és üzemeltetése sem jelentős kiadás a cégek számára. Saját töltőállomás kiépítésével biztosítható, hogy a munkanap kezdetén egy teljesen feltöltött e-autóba üljön be a munkavállaló, és a nap végén újra töltőre helyezze, és másnap is használni tudja azt. Az üzemeltetési költségek ráadásul tovább csökkenthetők, ha a töltéshez szükséges energiát napelemes rendszerrel állítjuk elő. Sőt a legjobb kombinációt a napelemekkel és EV-töltővel szerelt Carportok nyújtják. Ezek egyfelől védik az autót a nem kívánt időjárási hatásoktól (tűző nap, eső, havazás), másfelől pedig biztosítani tudják a zöld energiát az elektromos autók üzemanyagaként.