Fenntartható élelmiszer-tervezés: nem mindegy, mit eszünk, és az honnan származik

fenntart-kaja-cimlap

3 MILLIÓ forint maximum visszatérítés napelemre. Kérjen ingyenes ajánlatot!

Íme egy egyszerű ökölszabály a fenntartható élelmiszerekről: többet számít, hogy mit eszünk, mint az előállítás módja. Például egy növényi burgerpogácsa, amelynek összetevői a világ minden tájáról érkeznek, valószínűleg kisebb környezeti lábnyomot jelentenek, mint egy helyi és bio marhahúspogácsa.

Ennek ellenére az élelmiszeripari vállalatok fenntarthatósági programjai hagyományosan az összetevők termesztésének és a termékek előállításának módját helyezik előtérbe. A fenntarthatóság csak akkor kerül szóba, ha egy termék már évek óta a polcokon van, vagy az új termékek sikeresen átmentek az innovációs folyamaton. Előbbi esetben egyszerű módokon csökkenthető a kibocsátás – például a csomagolás vagy a szállító megváltoztatásával. Ám ennél sokkal nagyobb lehetőség nyílik a kibocsátás csökkentésére a termékfejlesztés során.

Új élelmiszertervezési ökoszisztéma

Ez a tudat lassan, de biztosan terjed az üzleti körökben, és a fenntarthatóság egyre nagyobb teret hódít a K+F üzletekben. A vállalatok ahelyett, hogy csak a fenntartható termelésre összpontosítanának, a termékek fenntarthatóságát is figyelembe veszik.

Ahelyett, hogy egyszerű keretként jelenne meg, a fenntartható élelmiszer-tervezés különböző formákban és ízekben jelenik meg. A Simple Mills snack startup például olyan új összetevőket keres, amelyek táplálkozási és ökológiai előnyökkel járnak, és ösztönözhetik a gazdálkodókat a regeneratív gyakorlatok elfogadására. Innovációs folyamata többfunkciós, összehozza a K+F, marketing, stratégiai beszerzési és fenntarthatósági csapatokat, hogy megtalálják az ilyen összetevőket, és egyedi rágcsálnivalókká alakítsák őket.

Előretörnek az alternatív fehérjék

Ebbe a keretbe más trendek is beleférnek. Ilyen például az alternatív fehérjepiac robbanásszerű növekedése. Ahelyett, hogy megpróbálná csökkenteni az olyan nagy öko-lábnyomú élelmiszerek erőforrás-intenzitását, mint a hús, a tej és a sajt, ez a feltörekvő iparág alapvetően új utakat keres a fehérje előállítására.

A növényi alapú fehérjék elterjedése nem volt gyors. A tofu, a vega hamburgerek és más korai újítások évtizedek óta csendes életet élnek. Az áttörést 2019-ben érték el, amikor az Impossible Foods partnerségre lépett a Burger Kinggel, és egy növényi alapú Whoppert készített az Egyesült Államokban. A trend 2020-ban felgyorsult, mivel a fogyasztók egészségesebb étrendbe fektettek be a covid-zárlatok idején. 2020-ban a növényi alapú élelmiszerek értékesítése csaknem kétszer annyit nőtt, mint az Egyesült Államok kiskereskedelmi élelmiszerei összességében, és a háztartások 57 százaléka vásárolt belőle. És már a legtöbb nagy élelmiszeripari vállalat saját növényi alapú termékcsaláddal rendelkezik.

Nagy márkaindító partnerségek

Az új termékeknek az újrahasznosított élelmiszerek körébe helyezése egy másik fenntartható módszer az üvegházhatású gázok 8 százalékának kezelésére, ami az élelmiszer-veszteségből és -pazarlásból ered. Például a Danone a termékmentő Full Harvest céggel társult, hogy a felesleges gyümölcsöt és zöldséget beépítse új joghurtjába. A Del Monte újrahasznosított babkonzervet dobott piacra. Mindkét termék tömegpiaci jelentőséggel bír az élelmiszermentés terén. Az Upcycled Food Egyesület 2019-es megalakulásával a mozgalom értékes szervezőtestületre is szert tett. A szövetség tavaly elindította a világ első újrahasznosított élelmiszer-tanúsítványát, jelezve, hogy a tendencia megmarad és tovább fejlődik.

A tervezéssel kapcsolatos innovációk az élelmiszer-rendszer számos pontján zajlanak, így az új módszer ellően terjed ahhoz, hogy változást hozzon az iparág általános fenntarthatósági teljesítményében.

(Forrás: greenbiz.com)