2035: halálos ítélet a fosszilis üzemanyagú személyautókra!

bencunelectr-cimlap

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Az Európai Parlament képviselői szerdán megszavazták, hogy az EU 2035-től ténylegesen tiltsa be az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését, és elutasították az elektromos járművekre történő áttérés felgyorsítását célzó javaslat gyengítésére tett kísérleteket.

A szavazás nem volt egységes, hiszen 339 igen, 249 nem és 24 tartózkodás mellett fogadták el a javaslatot, a nagy ellenző az Európai Néppárt volt, amely a belső égésű motorok fejlesztése és zöldítése, illetve csak egy 90%-os tiltás mellett érvelt.

A végeredmény ugyanakkor megerősíti az Európai Unió azon tervének egyik központi pillérét, hogy 2030-ig az 1990-es szinthez képest 55%-kal vegye vissza a nettó felmelegedést okozó kibocsátást, amihez gyorsabb kibocsátáscsökkentésre lesz szükség az ipar, az energia és a közlekedés területén.

A törvény ugyanakkor még nem végleges, azt a tagországoknak is el kell majd fogadniuk - ez nyilván mindenütt megtörténik majd.

A cél az, hogy felgyorsítsák az elektromos járművekre való átállást Európában, és bátorítsák az autógyártókat, hogy nagyobb mértékben ruházzanak be a villamosításba, amit egy másik uniós jogszabály is segít, amely az országoknak több millió járműtöltő telepítését írja elő.

„Ezekkel a normákkal egyértelműséget teremtünk az autóipar számára, egyben ösztönözhetjük az innovációt és a beruházásokat is az autógyártók számára. Emellett a fogyasztók számára olcsóbbá válik a nulla kibocsátású autók vásárlása és vezetése” – mondta Jan Huitema, a holland Szabad Demokrata Néppárt képviselője, a javaslat felterjesztője.

Az autógyártók, köztük a Ford és a Volvo nyilvánosan támogatták az EU tervét, míg mások, köztük a Volkswagen, egyenesen azt tűzték ki célul, hogy a belső égésű motoros autók értékesítését Európában még ezt megelőzően beszüntetik.

A Reuters által látott e-mailekből azonban kiderül, hogy az iparági csoportok, köztük a német autógyártók szövetsége, a VDA, lobbiztak a törvényhozóknál, hogy utasítsák el a 2035-ös célt, amely szerintük hátrányosan érinti az alternatív, alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat, és túl korai lenne elkötelezni magunkat a töltőinfrastruktúra bizonytalan kiépítése miatt.

Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint az elektromos autók és a plug-in hibrid járművek az EU-ban tavaly eladott új személygépkocsik 18%-át tették ki, bár a félvezetők hiánya miatt az autóeladások összességében csökkentek az évben.

A döntés háttereként azt is fontos tudni, hogy közlekedés termeli Európa bolygónk fűtőanyag-kibocsátásának negyedét, és az ágazatból származó üvegházhatású gázok mennyisége az elmúlt években megnőtt, ami veszélyezteti az éghajlatváltozás veszélyes szintjének elhárítására irányuló erőfeszítéseket.

(Forrás: reuters.com)