FleetZero: nemcsak áramvonalas, áramos hajókkal zöldítenék a tengeri szállítást

fleetzero

Még nem maradt le a Napenergia Plusz Programról. Válassza az EU-SOLAR-t!

Az ember évezredek óta szállít mindenféle dolgokat a tengeren; ma egyre nagyobb, dízelmotoros megahajókkal, amelyek egész földrészeket képesek összekötni. De hogyan lehetne dekarbonizálni e hatalmas iparágat? A FleetZero elektromos hajói sok kikötéssel, rövidebb távokkal járnák körbe a világot, miközben a kisebb kikötőkre és egy ügyes akkumulátormegosztási rendszerre támaszkodnak.

Az amerikai induló startup, a FleetZero érdekes koncepciót dolgozott ki a teherhajózás villamosítására. Az elektromos hajók konténerekben fogadják az akkumulátorokat, útközben többször megállnak kisebb kikötőkben, ahol leadják az üres akkumulátorokat, és csak annyi újat vesznek fel, hogy a következő kikötőig kitartson. Amelyek hatékony töltőállomásként és cserepontként működnek. A cég konténer- és akkumulátorcserés megoldása a közelebbi tengeri kikötők és a belvízi utak közötti szállítást célozza.

fleet-belso

Az alapítók, Steven Henderson és Mike Carter az Egyesült Államok Kereskedelmi Tengerészeti Akadémiáján végeztek, és a hajózási ágazatban nőttek fel. Henderson elmagyarázza a FleetZero megoldás mögött meghúzódó logikát: „Ennek furcsa gazdaságossága, hogy minél több hajója és minél több megállója van, annál alacsonyabbak az egységnyi költségei. A kulcs, hogy az akkumulátorokat cserélhetővé tegyük. Ha egy hajó ezer mérföld megtételéhez elegendő akkuval rendelkezik, akkor vagy túl sok, vagy túl kevés a kapacitása, hacsak nem minden alkalommal pontosan ezt a távolságot teszi meg. És ha csak egy nagy hajója van, amelynek az út két végén akkumulátort kell cserélnie, akkor kétszeres mennyiségű aktív akkumulátort kell tartania. De ha ugyanazt a kapacitást felosztja több kisebb hajó között, és több lehetséges megállót ad hozzá, hirtelen sokkal kisebb kapacitásra lesz szükség ugyanannyi rakomány mozgatásához.”

Az akkumulátorokat tengeri környezetre tervezték, a biztonságra, a tűzmegelőzésre és a tartósságra összpontosítva. Mindegyik tárolócsomag 2 MWh-os, egy nyolctonnás konténerbe szerelve.

A FleetZero szerint a kikötők lelkesednek az új üzlet ötletéért. A cég következő feladata a szállítási útvonal és az akkumulátorcsere folyamatának tesztelése az elejétől a végéig. A szükséges hatósági engedélyek birtokában a vállalat 2025-ben kívánja megkezdeni a hajók átalakítását, és ha minden jól megy, a FleetZero még abban az évben megkezdheti kereskedelmi tevékenységét. A vállalat célja a meglévő dízelhajók akkumulátor-elektromossá alakítása, miközben kifejleszti az MVE7-et, a csendes-óceáni rakományszállításra tervezett elektromos hajót.

(Forrás: fleetzero.com)